Op de KSE wordt sinds de oprichting in 1968 gewerkt met zogenaamde ‘leshuizen’. Leerlingen van dezelfde leeftijd volgen daar hun meeste lessen. Zo zijn er aparte leshuizen voor de brugklas, tweede klassen, derde klassen, en voor Mavo 3 en 4 en de bovenbouw Havo en Vwo. Elk leshuis heeft zijn eigen afdelingsleiding, concierge, kantine en sfeer.

Het leshuis van de brugwuppen is letterlijk een geval apart: het is gevestigd in een apart gebouw, zo’n 200 meter verwijderd van het hoofdgebouw. Deze dependance is letterlijk en figuurlijk een voorportaal waar de brugklassers onder elkaar zich thuis kunnen voelen en zich niet verloren hoeven te voelen tussen al dat  grotere volk wat in de hogere klassen zit. Een nadeel van deze ‘status aparte’ zijn de verplaatsingen richting hoofdgebouw waar o.a. de gymlessen worden gegeven.

Aan het begin van schooljaar 2016-2017 (uitgerekend het jaar waarin mijn lieve kleindochter Britt KSE-er wordt) komt hier echter verandering in. Het oude brugklasgebouw wordt ingeruild voor een hagelnieuw futuristisch boekenkastachtig bouwsel wat thans wordt opgetrokken op het terrein van de KSE. Qua ligging en bouwstijl nog steeds ‘apart’ maar wel verbonden met het hoofdgebouw via een galerij. Hieronder een foto-impressie van het oude en het nieuwe gebouw wat er in juli 2016 zal staan.

Het huidig brugklasgebouw

Het huidig brugklasgebouw

Het huidig brugklasgebouw

Het huidig brugklasgebouw

Het huidig brugklasgebouw

Het huidig brugklasgebouw

En dit wordt het nieuwe gebouw....

En dit wordt het nieuwe gebouw….

Flexibel en modern...

Flexibel en modern…

Open en toegankelijk!

Open en toegankelijk!

Aan het eind van zo’n brugklasjaar is het vooruitzicht van de overgang naar het ‘grote’ hoofdgebouw voor de brugpiepertjes natuurlijk reuze spannend en uiteraard wordt er de nodige tijd besteed om de brugklassers zich z.s.m. ook in het hoofdgebouw thuis te laten voelen.

Heel lang geleden alweer, tijdens het schooljaar 1977-1978, hebben we op een heel speciale en ludieke manier deze overgang van meer dan 400 bruggers van de vertrouwde brugklas naar het grote KSE-complex op het eind van dat schooljaar georganiseerd. Dat deden we tijdens een ‘expressiedag’, in eendrachtige samenwerking tussen de secties muziek, tekenen en handvaardigheid en ondersteund door de overige 40 brugklascollega’s.

In de ochtend werd er volop geschilderd, gerepeteerd, gebouwd en geknutseld. Er diende ’s middags namelijk een ludieke optocht te trekken van afscheid nemende brugpiepers vanaf de brugklas aan de Kerkwerve naar het hoofdgebouw aan de Stijn Streuvelslaan. Ieder klas moest sowieso een ‘veldteken’ maken wat liet zien  welke klas het betrof en verder mocht men, afhankelijk wat men na onderling overleg besloot, zich te buiten gaan aan kostuums, poppen, spandoeken, wagentjes, enz., enz.

Het werd die stralende zomermiddag een kleurrijke stoet en argeloze toeschouwers dachten waarschijnlijk dat midden in juni het carnaval losgebarsten was. Op het hoofdgebouw aangekomen volgde nog een groot defilé in de aula en ontving Frans van Ravels, de afdelingsleider van de tweede klassen het bont uitgedoste gezelschap. Uiteraard waren er prijsjes voor de mooiste groepen en wagentjes en mocht de winnaar een overwinningsvaantje aan hun veldteken bevestigen. Hieronder krantenfoto’s en artikelen en een foto van een nog jonge tekendocent die vrolijk een potje ‘meepaint’ met de brugpiepertjes!

Foto in (toen nog) Dagblad De Stem

Foto in (toen nog) Dagblad De Stem

Foto in (toen nog) Brabants Nieuwsblad

Foto in (toen nog) Brabants Nieuwsblad

Foto in (toen nog) Groot Etten-Leur

Foto in (toen nog) Groot Etten-Leur

Artikel uit Dagblad De Stem

Artikel uit Dagblad De Stem

Artikel uit Brabants Nieuwsblad

Artikel uit Brabants Nieuwsblad

Artikel uit Groot Etten-Leur

Artikel uit Groot Etten-Leur

Voorbeelden van veldtekens

Voorbeelden van veldtekens

Jansen aan het meepainten

Jansen aan het meepainten

 

 

Reacties op “Optocht”

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of een ander social media kanaal!

Zelf reageren