Dit is aflevering 250 alweer van dit blog sinds ik op 1 oktober 2012 mijn eerste bericht op dit blog plaatste. Ik hoop nog genoeg stof te hebben om aflevering 300 te halen!
Optimale opdrachten zijn díe tekenopgaven waarbij voor de leerling de relatie tussen praktijkwerk (productief) en de theorie van Kunstbeschouwing/Kunstgeschiedenis (KG/KB, reflectief) zonder meer duidelijk zijn.
Natuurlijk: als het op het vergelijken van schoolonderzoekresultaten ( veelal is dan alleen de praktijk getoetst) en cijfers voor het Centraal Examen (het betreft hier veelal alleen KG/KB) is er vaak een discrepantie omdat de praktijk van het tekenen een beroep doet op andere vaardigheden dan de theorie, al liggen veel zaken natuurlijk tòch in elkaars verlengde, zoals het beschouwen van eigen en andermans werk tegen de achtergrond van de Kunstgeschiedenis bij het onderdeel praktijkwerk.
Als dit gegeven voor de leerling gesneden koek is, is er al veel gewonnen! Opdrachten zoals hieronder beschreven dragen daar zeker toe bij.
Mijn oud-collega Michiel Eikenaar heeft in deze opdracht nog een andere combinatie weten te maken: er is sprake van z.g. gemengde technieken: traditioneel schilderen en (be)werken op de computer. Tijdens de behandeling van de Romantiek moesten de VWO 5 leerlingen een poster ontwerpen voor een evenement/ voorstelling uit diezelfde Romantiek.
Met verf diende een (abstracte) ondergrond gemaakt te worden die qua vlakverdeling, structuren en texturen en natuurlijk kleuren na gescand te zijn (waarna desgewenst nòg een bewerking op de computer kon plaatsvinden) een basis voor de tekst en de voorstelling (geschilderd of vervaardigd op de computer) moest vormen. De teksten dienden tenslotte met de computer op grafisch verantwoorde wijze in het geheel ingepast te worden.
Hoe sommige leerlingen geboeid en geïnspireerd kunnen raken door kunstenaars zie je in deze twee foto’s waarin een leerling van Michiel diverse portret- en modelstudies gemaakt heeft in de stijl van de Weense kunstenaar Egon Schiele.
Voor wat willekeurige voorbeelden op dit blog waarbij het gaat om integratie van theorie (KG/KB) en praktijk kijk je hier, hier en hier, maar wie nog wat verder in dit blog rondneust zal nog veel meer voorbeelden kunnen vinden!