Later, als je groot bent, wat wil je dan worden? En stel, je hebt dan een vette baan en een knoert van een huis, hoe zou je dan je woon-/ werk-/ slaapkamer inrichten en decoreren? Wat voor meubilair en wat voor wandversiering zou je kiezen?
Allemaal vragen die zich prima kunnen lenen voor een opdracht, nù, voor de huidige leerlingen, maar zo’n 25 jaar geleden was het natuurlijk óók al een inspiratiebron!
Oud-collega Michiel Eikenaar heeft in 2015 deze opdracht weer nieuw leven ingeblazen voor zijn Havo 5 groep. Uiteraard zijn de aandachts- en uitgangspunten wat verlegd vergeleken bij de ‘gouwe ouwe’ opdracht.
Bij zijn instructie en formulering van de probleemstelling heeft Michiel zijn leerlingen de opdracht gegeven in de huid van een binnenhuisarchitect te kruipen. Inrichting en aankleding moesten een eenheid met elkaar vormen en er diende op een van de muren een wanddecoratie te komen.
Ook is er duidelijk gewerkt met centraal- of eenpunts-perspectief. Deze elementen kwamen in de werkstukken die meer dan 25 jaar geleden gemaakt zijn door bovenbouwleerlingen van collega’s Kees Lauwen, Arno Roks en ondergetekende uiteraard ook voor, maar als ik me goed herinner was de probleemstelling en materiaalkeuze niet zo nauw omschreven en hadden onze leerlingen meer vrijheid van materiaalkeuze en standpunt.
Het is aardig om dit werk van vroeger en nu met elkaar te vergelijken, ook al omdat de oude werkstukken tot stand gekomen zijn onder de hoede van drie verschillende docenten en je dat bij nadere beschouwing ook daadwerkelijk kunt zien! Airbrush, combinatie van verschillende materialen en technieken en diverse collagetechnieken waren in die jaren erg populair in de tekenlessen.