In de loop der jaren heb ik herhaaldelijk opdrachten gegeven met verschillende thema’s in de vorm van een tweeluik. De eerste keer was dat een Havo- schoolonderzoeksopdracht in 1987, waar men tijdens een periode van zes à zeven weken werkte aan de opbouw van een collectie rond een thema om die periode vervolgens af te sluiten met het maken van een aan dat thema gelieerd werkstuk tijdens een vier uur durende zitting. Het onderwerp was ‘water’.
Water kan zeer divers en verschillend door ons ervaren worden. Positief: lekker douchen, zwemmen op een warme dag, een koel glas water drinken als je dorst hebt, negatief: als je helemaal nat regent tijdens en onverwachte stortbui, als je kramp krijgt bij het zwemmen, als er een tsunami over je heen raast. Dit soort tegenstellingen en varianten daarop zouden na een beeldend onderzoek moeten leiden tot een pakkend en aansprekend tweeluik.
Ook moest het tweeluik van een passende omlijsting voorzien worden die de lading van elke afbeelding diende te versterken. Het werk wat je n.a.v. deze opdracht hieronder ziet is de collectie met schetsen en experimenten van Jolanda Voesenek (1999-2000) en het eindwerkstuk van de 4- uurs zitting en het tweeluik van Ton Huijbregts uit dezelfde klas die thans dit bedrijf runt.
Enkele jaren later is dit ’tweeluikuitgangspunt’ met bij behorende omlijsting nog eens van stal gehaald in een ander jasje waarbij de menselijke figuur centraal kwam te staan. De opdracht luidde toen: maak een tweeluik van twee totaal tegengestelde typen. Betrek je eigen smaak en voorkeur en wellicht je eigen uiterlijk of dat van je (gedroomde) vriend(in) erbij. Teken de figuren bij voorkeur ten voeten uit.
Ook een ‘kniestuk’ is toegestaan, maar alleen een portret beslist niet. Probeer in je tweeluik te laten zien dat de twee werken enerzijds een contrast (qua vormgeving: uiterlijk, aankleding, omgeving, enz.) vormen, anderzijds moet je ook een relatie kunnen zien tussen beide beelden (zelfde horizonhoogte, positie van de figuren t.o.v. elkaar, formaat, enz.)tweeluik figuren waar je je toe aangetrokken voelt / waar je afwijzend tegenover staat. Een drietal voorbeelden hieronder:
Job en Marlou hebben op werkelijk schitterende wijze deze opdracht digitaal aangepakt, zoals hieronder te zien is, compleet met ‘making-of’ filmpje van Job.
We sluiten af met een drieluik van Addie Blom. Zij koos voor een schoolexamen het thema ‘feest’ en maakte drie werkstukken die qua inhoud, compositie, en hanteringswijze een zodanige eenheid vormen dat zij als een drieluik kunnen worden opgevat.