‘Ik in het nieuws, emotie’, een opdracht waarmee leerlingen van V6 en H5 in 2009 hun KSE-tekencarrière afsluiten. Uit de bijbehorende lesbrief: “Jij maakt deel uit van een van de grootste en meest spectaculaire nieuwsfeiten ooit.
Je zit (als passagier/kaper/ piloot/stewardess in een van de op 09/11/01 gekaapte vliegtuigen of je bevindt je tijdens de ramp bij of in een van de WTC-torens: van binnenuit maak jij die ramp mee. Zul je overleven?
Hoe reageer je? Vastberaden? Paniekerig? In doodsangst? Of weet je gewoonweg niet wat je overkomt? Hoe verraadt je gezichtsuitdrukking een van deze (of andere) emoties? ” Aanvankelijk was deze opdracht, mede n.a.v. een artikel met comics uit het Volkskrantmagazine (zie de presentatie hieronder) gebaseerd op ‘Nine eleven’. Zoals echter op de foto’s en op het filmpje hier helemaal onderaan te zien is werden ook andere nieuwsfeiten verbeeld bij deze opdracht.
Op groot formaat (70 x 100) maken de leerlingen met acrylverf een zelfportret waarin zij emotioneel reageren op een gebeurtenis waar zij getuige van zijn die straks het nieuws zal halen. Verwijzingen naar dit nieuwsfeit kunnen in de achtergrond opgenomen worden. Er wordt geschilderd met acryl op karton waarna het schilderij afgewerkt wordt met acrylvernis.
Ik werd tot het geven van deze opdracht o.a. geïnspireerd door de aandacht die de gebeurtenissen van ‘09/11′ vorig jaar september kregen op de televisie en aangrijpend werk van mijn oud-leerling en beeldend kunstenaar Karin Janssen, die met reusachtige tekeningen op spectaculaire wijze haar emoties verbeeldt.
Ook ICT speelt bij deze opdracht een rol: met de digitale camera (in 2009 kon je met je mobiel nog geen fatsoenlijke foto’s maken) fotografeerde men elkaar een aantal malen waarbij verschillende emoties getoond moesten worden om daaruit een keuze te maken. Om te bekijken of de achtergrond die men voor ogen had qua kleur en voorstelling passen zou bij het portret en hoe dan de totale compositie wordt zijn er na het opzetten van het portret zelf digitale foto’s gemaakt van alle werkstukken.
De op de Mac uitgeknipte portretten kun je dan met Photoshop ter controle op de gegooglede achtergrond van je keuze plakken en vervolgens de kleuren, scherpte en licht/donker aanpassen.
Tegen deze manier van procesmatig werken op de computer valt niet op te tekenen!
Na deze verkenningen en experimenten werd vervolgens een keuze gemaakt voor de definitieve achtergrond en werd elk schilderij voltooid en afgewerkt met een vernislaag.
In onderstaand filmpje wat ik gemaakt heb voor Leraar24 zie je beelden uit het tekenlokaal waar de leerlingen met deze opdracht in de weer zijn. Ook vertelt toenmalig Vwo6 leerling Sarah van Berkom in dat filmpje dat zij aangenomen is op de Willem de Kooningacademie in Rotterdam. Sarah is inmiddels afgestudeerd en werkt als ontwerper bij RAAF (Rotterdam-Art-Adventure-Food) in Rotterdam.