Wie denkt dat je als illustrator altijd volkomen autonoom bent en steeds door jou alleen en individueel afgeronde illustraties of animaties aflevert, heeft het mis. Illustreren doe je ook vaak als een team en dan werk je intensief samen met anderen om tot een zo fraai mogelijk resultaat te komen.
Illustrator en oud-KSEleerling Iris van Hassel heeft al een aantal schitterende voorbeelden laten zien van werk waarin zijzelf helemaal de eigen hand had, maar zij is ook niet te beroerd om in teamverband ( een stripverhaal wordt lang niet altijd alleen maar door een schrijver/tekenaar gemaakt) een bijdrage te leveren tot een mooi eindresultaat.
Het stripverhaal ‘Sisters of the mist’ is een op sagen en folklore geïnspireerd avontuur over vriendschap, opgroeien en uit elkaar groeien, geschreven en getekend door Marlyn Spaaij. Het boek gaat over de ontwikkeling van meidje tot jonge vrouw, en het hele productieteam bestond dan ook om deze reden volledig uit vrouwen!
‘Girlpower was wel echt ons motto’, zo vertelt Iris desgevraagd.
Deze graphic novel is in het Engels in april 2022 uitgebracht door uitgeverij Flying Eye Books. Een Franse versie is er ook (‘Les soeurs de la brume‘), verschenen in maart 2023. Voor deze prachtige uitgave heeft Iris het kleurschema ontworpen en de uiteindelijke inkleuring gedaan met behulp van aquarel en digitale bewerking. Mooi is te zien in de voorbeelden hieronder hoe elke omgeving en elke scène hun eigen kleuren krijgen en hoe sfeerbepalend en verduidelijkend dit werkt. Zo maakt Iris van elke striptekening in dit boek een sfeervol schilderijtje.
Iris vertelt hoe de inkleuring uiteindelijk tot stand gekomen is: ‘Hieronder zie je een ‘behind-the-scenes foto’ van de spread illustratie met de witte wieven (mijn favoriete pagina uit het boek). Destijds had ik nog geen fancy computer, dus dit was de setup waarmee ik het hele boek gekleurd heb: een lichttafel waar de schets op ligt met daar een stuk papier overheen waar ik met waterverf op schilder, en dat aquarel scande ik dan in en paste ik aan in Photoshop op mijn laptop. Verder zie je ook een allereerste versie van een ruw colorboard, dus de kleurschets, om kleurverlopen te testen. Die deed ik eerst digitaal, maar we zijn er heel snel achter gekomen dat deze digitale versie de kleuren niet echt tot zijn recht lieten komen. Daarna ben ik voor het colorboard dus ook maar meteen overgestapt op waterverf om alle kleuren te bepalen, daarvan zie je hieronder ook een eerste concept!’
Hieronder de korte inhoud van het verhaal dat op prachtige wijze ‘verstript’ is met daaronder enige scènes waarbij je kunt zien hoe Iris met haar kleurgebruik in de tekeningen de steeds wisselende sferen in de diverse ‘werelden’ weet te scheppen.
Frygea Bos. Een oude en mysterieuze plek waar trollen op de loer liggen in de bemoste ruimtes tussen boomstammen en changelings rondhuppelen, die kattenkwaad uithalen. Een plek waar Kyra en haar zussen Margot en Janna elk jaar naar terugkeren om de zomer door te brengen op de boerderij van hun oma: marshmallows roosteren, kikkers vangen en bevriend raken met kleine, chagrijnige wortelkabouters. Maar deze zomer is anders, en terwijl tiener Margot wegdrijft van haar zussen, deuren dichtslaat en geheimen bewaart, begint Kyra zich zorgen te maken. Wanneer Margot het bos in wordt gelokt door de mysterieuze figuren in de mist, besluit Kyra er alles aan te doen om haar zus van gevaar te redden, zelfs als dat betekent dat ze de spookachtige krachten in Frygea Forest moet confronteren met alleen haar jongste zusje Janna als hulp. Sluit je aan bij Kyra en haar zussen in deze prachtige coming-of-age graphic novel over het omgaan met de veranderingen die voortkomen uit opgroeien, maar die je ook laat zien dat je nooit de verbeelding hoeft los te laten die je jong houdt.
Hier, hier en hier voorbeelden van wat critici te vertellen hebben in hun reviews over het boek.