Het is jammer dat Taipei, de hoofdstad van Taiwan zo ver weg ligt, anders was ik allang een keer wezen kijken in het atelier bij Karin Janssen die daar woont en werkt. Deze oud-KSE leerling levert al jaren mooi werk van voortdurend hoge kwaliteit.
Het werk van Karin zoals dat zich heeft ontwikkeld door de jaren heen, is heel herkenbaar als zijnde van haar hand, maar steeds weer opnieuw heel erg verrassend. Haar schilderijen zijn een doolhof voor het oog. Je kunt er eindeloos in ronddwalen en je ziet er steeds nieuwe dingen in en doet steeds nieuwe ontdekkingen.
De collectie van dit jaar met de titel “Tokyo Basement Blues“ die 1 december jongstleden werd gepresenteerd bestaat uit werken in gemengde technieken, soms ontstaan uit willekeurig op het papier gespatte verf, soms gemaakt vanuit een duidelijk idee. Ging het in eerdere series over grote problemen als het klimaat en het milieu en de zorgen die je als mensheid daarover moet maken en de verlamming en gelatenheid waarin je dan kunt vervallen, deze keer gaat Karin terug naar zichzelf en put zij in haar werk uit recente persoonlijke ervaringen en emoties die gevangen worden in allerlei symboliek en metaforen. Hier vertelt zij daar zelf meer over. Dat dit alles niet alleen een verwerking van persoonlijk verdriet is maar ook een schitterende inspiratiebron blijkt te zijn zie je in deze serie kunstwerken die qua formaat kleiner en handzamer uitgevallen zijn dan de grote maten die we eerder van haar gewend waren.
Over deze nieuwe collectie 2023 zegt Karin het volgende:
‘Ik ben erg blij om mijn nieuwste collectie mixed media-werk op papier te mogen laten zien: “Tokyo Basement Blues“, een serie die veerkracht, hoop en persoonlijke transformatie wil onderzoeken. Ik maakte het werk tijdens een tumultueus hoofdstuk in mijn leven, waarbij ik inspiratie putte uit de natuur, een beetje animisme en er nog persoonlijke symboliek aan toevoegde. Door spirituele theorieën te combineren met het plezier van het spelen met verf, waarschuwen “Tokyo Jungle Crows” (de kraaien die in verschillende kunstwerken figureren) om alert te blijven, terwijl vlindervleugels proberen te ontsnappen. Door een combinatie van gebroken harten en helend gras, brullende tijgers en zwevende sterren, weerspiegelt elk werkstuk elementen van persoonlijke ontreddering en zelfontdekking’.
‘Emoties laten doorkomen, wachten tot ze wegebben en dan proberen te reageren vanuit mijn hogere zelf’.
De werken zijn allemaal te koop voor een alleszins redelijk bedrag dus ligt hier een kans om straks een ‘echte Karin Janssen’ in huis te hebben. Van harte aanbevolen en hier alvast veel kijkplezier.
Zondag 3 december jl. hield Karin ‘open dag’ in haar atelier zodat belangstellenden een kijkje konden nemen op de locatie waar het allemaal gebeurt. Een impressie daarvan vind je hier.