Na een hopelijk voor iedereen verkwikkende zomervakantie zijn we weer terug: het onderwijs bij ons in het zuiden is weer van start gegaan, dus dit blog ook!
Mits geïnspireerd door een goede tekenopdracht zijn er geen grenzen aan de fantasie van de leerlingen met tekenen in hun examenpakket.
Zo’n opdracht is ‘Morphing’, afkomstig uit de koker van collega en goede vriend Richard Rokx. De eerste resultaten van deze opdracht zag ik tijdens de Open Dag van 2020.
In schooljaar 2022-2023 kregen de bovenbouwleerlingen met tekenen in hun pakket deze opdracht andermaal voor hun kiezen en ook toen waren de resultaten zonder meer verrassend te noemen.
Het begrip morphing staat voor het geleidelijk overvloeien van de ene afbeelding in een andere. Het resultaat wordt een morph genoemd.
Met behulp van een computerprogramma kan bijvoorbeeld een morph gemaakt worden van twee afbeeldingen van gezichten. De computer berekent dan alle tussenliggende beelden, zodat het ene gezicht langzaam verandert in het andere gezicht. Voordat het programma kan beginnen met het uitrekenen van de morph moet de gebruiker eerst een aantal referentiepunten opgeven. Zo kan bijvoorbeeld een punt (of meerdere) bij een oog geplaatst worden, en het overeenkomstige punt moet dan bij het tweede plaatje ook bij het oog geplaatst worden.
Het programma zal beide afbeeldingen zodanig vervormen, dat de referentiepunten op elkaar passen. Dat wordt in het Engels ‘warpen’ genoemd. En de kleuren van het plaatje zullen langzaam van het ene naar het andere plaatje overgaan. Dit alles vormt dan een animatie waarbij het ene plaatje ‘overvloeit’ naar het ander.
Maar natuurlijk kun je zo’n morph ook presenteren als een beeldverhaal over een metamorfose waarin verschillende tussenliggende fasen getoond worden. Dat diende dus bij deze opdracht te gebeuren en dat dat ook feilloos werkt zie je hieronder. De meest bizarre en fantasievolle gedaanteveranderingen zie je voorbijkomen.
Veel plezier bij het bekijken van deze onverwachte fantasieën!