Wat vind ik het altijd leuk als oud-leerlingen contact opnemen met me, daarbij oude herinneringen ophalen, en als kers op de taart zo vriendelijk zijn me nog eens een waardevolle tip te geven ook!
Alweer een tijdje geleden kreeg ik zo’n bericht van Robbert Schuller, die ik in de schooljaar 1983-1984 in klas V2A en in 1985- 1986 in VWO 4 onder mijn gehoor had. Hieronder zijn bericht, vergezeld van het in zijn verhaal beschreven werkstuk.
Geachte heer Jansen/ beste Sjaak,
Hier een oud-KSE’er die in de jaren 1983-1984(Vwo2) en 1985-1986(Vwo4) de tekenlessen op het VWO volgde. Een van de resultaten, Bono in de bijlage, overleeft tot op heden nog alle verhuizingen en reist mee door het West-Brabantse. De reden voor dit berichtje: onlangs was ik bij een expositie van een oud-klasgenote van de lagere en middelbare school in Etten-Leur. Toevallig kwam die tijd ter sprake en ook het befaamde tunnelgrafitti-project en de tekenlessen. Zij, Hanneke de Leeuw, volgde ook de creatieve vakken bij u begin jaren tachtig. In haar loopbaan heeft ze een stevige ommezwaai gemaakt van juridische lobbyist bij de EU naar nu kunstenares. Ze heeft ook al stukken in de Volkskrant gehad en internationaal geëxposeerd. Ik stuur toch eens de link van haar website: http://fabrique-publique.squarespace.com/ omdat ik op uw leuke blog geregeld stukjes tegenkom over oud-leerlingen die in een creatief beroep terecht gekomen zijn. Goed weekend en vriendelijke groeten, Robbert Schuller.
Tot zover het bericht van Robbert die daarmee natuurlijk mijn nieuwsgierigheid naar Hanneke en haar werk wekte. Onlangs hebben Hanneke en ik via een aangenaam en geanimeerd videotelefoongesprek elkaar gesproken. Vantevoren is er door mij online natuurlijk het nodige zoekwerk gedaan naar haar en haar artistieke activiteiten. Die zoektocht resulteerde in een aaneenschakeling van verrassingen.
Na haar studie European Union Law aan de Erasmus Universeit in Rotterdam bekleedde Hanneke ruim vijftien jaar topfuncties bij verschillende organisaties waaronder de Europese vereniging voor overslagbedrijven in Brussel. Toen zij echter langzaamaan begon te merken dat dit toch niet helemaal was wat zij wilde bleek Hanneke het lef te hebben dit werk te laten schieten om haar hart te volgen en een opleiding te beginnen aan de Brusselse Kunstacademie LUCA. Na deze opleiding met succes èn cum laude voltooid te hebben verhuisde Hanneke met man en kinderen naar Breda om daar te gaan ontdekken of het voor haar mogelijk zou zijn om een als beeldend kunstenaar werkzaam leven op te starten. Na wat verkenningen viel de keuze om uiteindelijk binnen de wereld van o.a. keramische kunst een carrière te starten.
Sinds 2017 doet Hanneke in haar atelier en ontwerpstudio ‘Fabrique Publique’ o.a. onderzoek naar mogelijkheden om afgedankt en kapot serviesgoed en andere keramiek die anders in de vuilnisbak terecht zou komen te recyclen, dat te vermengen met de klassieke witte gietklei en van de aldus ontstane materiaal nieuwe objecten te maken.
Keramiek recyclen, net als glas: dat lijkt nogal voor de hand liggend maar alleen in Japan gebeurt dit op het ogenblik. Na haar onderzoek kwam Hanneke er echter achter dat men in Nederland nauwelijks iets doet met kapotte borden, schalen en kommen.
De ontwerpster benaderde vervolgens TU-Delftprofessor Peter Rem, die al jaren bezig is met recycling. Hij bood haar aan gebruik te maken van de faciliteiten van het Recycling Lab Delft. ‘Mijn serviesgoed moest in ieder geval sporen vertonen van het gerecyclede keramiek’, stelt Hanneke. ‘Dat is nu ongeveer 10 procent, aangevuld dus met witte gietklei. Hopelijk lukt het dat percentage de komende tijd verder te verhogen’.
In de zogenoemde brekerij werkte Hanneke met verschillende soorten kaakbrekers, – reusachtige notenkrakers – die harde brokstukken keramiek vermalen alsof het niets is. ,,Je kunt dit apparaat instellen. Van grove korrels tot bijna fijn poeder”, vertelt Hanneke en juist de grovere structuur sprak de ontwerper aan.
De thematiek en onderwerpkeuze van wat Hanneke vervolgens met dit materiaal gaat maken : serviezen, vazen en lampen waarbij linksom of rechtsom in de uitvoering daarvan vaak maatschappelijke thema’s zoals milieuvervuiling en klimaatverandering een rol spelen, vaak met een knipoog en altijd met humor. Hieronder foto’s van collecties die tussen 2017 en 2020 gemaakt zijn en de nodige publiciteit opleverden.
Collectie Future History 2017
De kenmerkende onregelmatig gespikkelde look in haar eerste collectie Remake Ceramics servies ‘Future History’ die met dit materiaal tot stand gekomen is, is afkomstig van het gerecyclede materiaal. Het servies was te zien tijdens de Milanese Designweek 2018 in Salone del Mobile in Ventura Future, in Le Off, tijdens Paris Design Week en in de Dutch Design Lounge tijdens Biënnale Interieur in Kortrijk (B). en werd aangekocht door o.a. twee sterren restaurant de Lindehof te Nuenen.
Collectie Nature Calling 2018
De presentatie ‘Nature Calling’ laat zien wat gerecycled materiaal betekent voor de tactiliteit en het perspectief van de ontwerpen. De vazen uit deze collectie zijn organisch gevormd, verwijzend naar de schoonheid van de natuur, waar ze naadloos bij lijken te passen.’Nature Calling’ verwijst echter niet alleen naar de organische vorm van de producten, maar herinnert ons er ook aan dat we maar één planeet hebben en dat we zorgvuldiger met onze grondstoffen moeten omgaan.
Collectie Food for Thought
Hanneke ontwerpt ook nog een serie borden en bestek gerelateerd aan klimaatverandering en voedsel. ‘Door anders te kijken, te onderzoeken en te experimenteren met verrassende invalshoeken, wil ik een nieuw licht werpen op die veranderingen. Ik geef er een positieve draai aan, met een speelsheid die mensen het idee bijbrengt dat je door zelf te doen de wereld om je heen beïnvloedt. Een wending waarin verbeelding, een open blik, maar ook verwarring en experiment centraal staan.’
Hanneke is een kunstenares die zichzelf voortdurend vernieuwt en vol ideeën zit. Behalve keramiek beoefende en beoefent zij nog veel meer disciplines, maar daarover een volgende keer meer. Graag laat ik binnenkort zien wat zij, behalve de hierboven beschreven en getoonde vernieuwende circulaire keramische kunst, nog meer in haar mars heeft!
Hieronder nog een filmpje met een uitgebreid interview met de kunstenaar in het Engels gemaakt in het kader van de manifestatie ‘Art in Context’ 2023, waar je het nog eens allemaal uit haar eigen mond hoort!