Het zou de laatste ‘grote musical’ worden die onder leiding van Frans van Bommel na West Side Story, Hair, Jesus Christ Superstar, Evita, My Fair Lady en The Sound of Music opgevoerd zou worden: Fiddler on the roof oftewel Anatevka.
Als het aan Frans gelegen had , zou deze musicaltraditie op de KSE ongetwijfeld nog vele jaren voortgezet zijn maar helaas, tijdens de opvoeringenreeks van Anatevka kwam Buma/Stemra op de proppen. Het auteursrechtenbureau had via knipselmappen met artikelen over de vorige musicalopvoeringen in de gaten gekregen dat hiervoor geen auteursrechten betaald waren en kwam met een gepeperde rekening als navordering: het zeker voor die tijd aanzienlijke bedrag van 17.500 gulden. Na meesterlijk onderhandelen van rector Tiny van den Dungen kwam men uiteindelijk overeen dat de navordering werd kwijtgescholden en dat men alleen het bedrag wat men schuldig was voor de opvoeringen van Anatevka zou moeten voldoen: 1800 gulden. Omdat de school geen kans zag om in de toekomst dergelijke bedragen voor auteursrechten vrij te maken, was dit voorval tevens aanleiding om te stoppen met dit soort producties.
Gelukkig was deze tegenvaller geen beletsel om van ‘Anatevka’ een geslaagde en bijzondere productie te maken. Dat was niet in het minst te danken aan conrector van de derde klassen Jan Kuper die de hoofdrol van Tevje met veel bravoure vertolkte, ondanks het feit dat hij toen al leed aan longkanker en in maart van het jaar daarop (1986) zou komen te overlijden.
Behalve het grote aantal spelers dat het KSE-podium bevolkte (alles bij elkaar telde de productie zo’n 80 medewerkers voor en achter de schermen) en het orkest waarin ook oud-leerlingen zaten die inmiddels aan het conservatorium studeerden, viel het decor op dat de totale breedte van het toneel in beslag nam en ontworpen en geschilderd was door Yvonne Ottervanger, een leerling uit mijn eerste eindexamengroep tekenen.
Al met al werd het zo een gedenkwaardige afsluiting van deze KSE-traditie op het gebied van musicals. In het vervolg zouden we het heel lang met zelf geschreven producties moeten doen die even goed ook succesvol waren en vol enthousiasme werden gespeeld en ontvangen door het publiek.
De kleurenfoto’s hieronder komen uit het KSE-archief, de sfeervolle zwart-wit foto’s zijn van Stem-fotograaf Ben Steffen. Het artikel uit Dagblad De Stem waarbij die foto’s gebruikt zijn vind je ook hieronder.
De foto’s die Stemfotograaf Ben Steffen bij een van de repetities maakte vind je hieronder: