Regelmatig heb ik hier al de verzuchting geuit: ‘wat vliegt de tijd’. Toen ik 10 jaar geleden mijn eerste blogbericht plaatste over Cumel 2012, het laatste project op de KSE wat ik samen met mijn leerlingen, mijn fantastische collega’s Richard, Michiel en Dave en stagiaire Angela tot een mooi einde mocht brengen, had ik nooit gedacht dit 10 jaar lang te kunnen blijven volhouden.
Dat dit gelukt is dank ik aan het feit dat mijn huidige collega’s tekenen, kunst en CKV mij trouw op de hoogte houden van hun leswederwaardigheden en mij regelmatig met terechte trots voorzien van het vaak schitterende werk van de huidige generatie leerlingen. Het is tevens te danken aan al mijn geweldige oud-leerlingen die hun KSE-werk bewaard hebben, dat gefotografeerd hebben, en aan mij hebben doorgestuurd zodat ik er een mooi verhaal bij kon maken. Het is nog steeds een genoegen om na vaak tientallen jaren met hen in contact te komen en vooral om te horen wat er van hen geworden is. Het blog is thans een schatkamer vol uitgebreid beschreven tekenopdrachten, geïllustreerd met afbeeldingen filmpjes en diashows zoals die in een tijdspanne van ruim 50 jaar door mij en mijn collega’s gegeven zijn op de KSE in Etten-Leur en op het Stedelijk Gymnasium in ‘s-Hertogenbosch waar ik in 1971 begonnen ben als tekendocent. Ik denk dat daarmee het streven uit het begin van dit blog om de geschiedenis van het tekenonderwijs op de KSE vast te leggen ruimschoots gelukt is, al kan het natuurlijk altijd nog completer.
De afgelopen 50 jaren vormden een tijdgewricht waarin zeer veel veranderde in de maatschappij: zowel in technisch als in menselijk opzicht.
De komst van computer en internet heeft gezorgd voor een totale omwenteling van maatschappij en leven zoals het tot dan toe was, met alle voor- en helaas ook nadelen, ook in het (teken)onderwijs. Ik prijs me gelukkig op een school te hebben mogen lesgeven waarop men al zeer vroeg oog had voor deze veranderingen.
Tekenen op de computer (individueel èn klassikaal), het maken van prijswinnende websites voor de spectaculaire ThinkQuestwedstrijden, het produceren van prijswinnende filmpjes en clips, het maken van een leerplan media educatie in een tijd dat men daar nog amper van gehoord had, de eerste videoconferenties, het kwam allemaal voorbij in die jaren èn op dit blog.
Ontwikkeling van gevoel voor burgerschap, door samen met leerlingen ‘met een uitdaging’ van Mytylschool de Schalm allerlei projecten te ondernemen, speelde echter net zo goed een rol in de laatste jaren vaan mijn docentschap. Meedoen aan wedstrijden op Europees en mondiaal niveau en leerlingen daarvoor op reis mogen sturen naar vaak verre buitenlanden, grote projecten als het graffiti schilderen in de fietstunnels en het billboardproject Van Gogh langs de weg: het kwam allemaal langs, ook in de 721 afleveringen die dit blog in tien jaar tijd heeft opgeleverd.
Het allerleukste tijdens deze blogperiode waren de contacten met vele oud-leerlingen die me een kijkje gunden in de kunstzinnige activiteiten die ze vandaag de dag ondernemen. Ik sta er elke keer verbaasd over wat velen van hen bereikt hebben.
Ik denk niet dat ik als blogger er nog eens tien jaar aan vast zal knopen, maar voorlopig heb ik nog wel wat onderwerpen liggen om wat mee te doen! En als je als oud-KSE-leerling nog werk uit die tijd op zolder hebt liggen: ik houd me aanbevolen voor foto’s en zal er graag een blogbericht van maken.
Bij leven en welzijn bent u daarom nog niet van me af!