Het schrijven van dit blog heeft me de afgelopen 10 jaar alweer heel wat keren verrassingen bezorgd als ik zag wat KSE-ers na het behalen van hun diploma zijn gaan doen en hoe zij zich ontwikkeld hebben. Onlangs kwam ik daarvan weer een prachtig voorbeeld tegen.
Het is schooljaar 1989-1990 en we staan in de startblokken om te beginnen met het grote billboardproject ‘Van Gogh langs de weg’. Om eens te kijken hoe we dat met een grote groep het beste kunnen aanpakken vraag ik uit mijn examentekengroep van Vwo6 van destijds wat vrijwilligers om in de aula als een soort pilot aan de slag te gaan met het billboard met daarop Vincents zelfportret met pijp en afgesneden oor.
Lang verhaal kort: dit groepje gaat er stevig tegenaan, levert een prima prestatie en zorgt voor voldoende do’s en don’ts om straks voordeel uit te kunnen trekken als veel leerlingen tegelijk in de aula aan dit project zullen gaan werken.
Een van de leerlingen uit deze Vwo6 groep was Ad Bol. In Vwo 5 en Vwo6 zat hij bij mij in de tekengroep die in 1990 eindexamen deed. Je ziet hem hierboven op de eerste foto rechts aan het schilderen en op de groepsfoto is hij de vierde van rechts.
Ad ging na het behalen van zijn Vwo-diploma naar de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij een master behaalde in Organisatie en Management waarna hij nog een jaar (1995-1996) op de Rietveldacademie doorbracht waar hij in aanraking kwam met film en mogelijkheden geboden kreeg daarin verder zijn draai te vinden.
In 1998 richtte hij een eigen productiebedrijf op: ‘Eagerfilms‘ met vestigingen in Amsterdam en Barcelona, en maakte hij commercials, online films, ‘branded television entertainment’ en ‘feature films’ zoals hier te zien zijn.
Ad (inmiddels Adrian, dat bekt internationaal natuurlijk beter) timmert intussen verder aan de weg en volgt masterclasses en workshops regie en filmscenario schrijven en maakt diverse speelfilms als vingeroefening voordat hij aan het grote werk begint. Dat doet hij o.a. in 2007 bij Rutger Hauer die tijdens het Filmfestival van Rotterdam een 7-daagse workshop houdt. Het toeval wil dat een andere (wat jongere) oud-KSE-er Philip Corsius, ook een die helemaal filmgek is, als jurylid voor de Tigerawards op hetzelfde festival aanwezig is en daar eveneens Rutger Hauer ontmoet zoals hieronder te zien is.
In 2020 breekt Adrian door met de eerste grote actiefilm ‘Legacy of lies’ waarbij hij zowel het script als de regie verzorgt , deels opgenomen in Londen, en voor het allergrootste gedeelte in Kyiv (Oekraine). Bij de realisatie van de film werd er steun ontvangen van de Film State Agency of Ukraine. Op deze website uit Oekraïne vind je alles over de release van de film aldaar.
Het verhaal in het kort: tien jaar geleden stopte geheim agent Martin Baxter, gespeeld door Scott Adkins met zijn werk voor MI6 na de tragische moord op zijn vrouw in een operatie die misliep. Maar wanneer journalist Sasha om hulp vraagt bij het oplossen van een oude zaak, komt Martin in het vizier van zowel de Britse als de Russische inlichtingendienst. Met zijn dochter, gevangen gehouden door de KGB, heeft Martin slechts 24 uur de tijd om de geheime dossiers te leveren. Dat betekent dat hij zowel Sasha’s leven als dat van hemzelf riskeert.
Dit is de officiële trailer van deze spionagethriller:
De film is in Nederland o.a. te zien via Pathé Thuis. en via Ziggo on demand. Op dvd is hij verkrijgbaar via Bol.com.
Hieronder wat verschillende versies van de posters voor de film, die wereldwijd is uitgebracht en foto’s gemaakt op de set waar we Adrian aan het werk zien met hoofdrolspelers Scott Adkins, Anna Butkevych en Yuliia Sobol. Verder een zeer spectaculaire clip van de ‘making of’.
Hoe is het allemaal zo gekomen?
Ondernemer Marco Robinson en Adrian Bol ontmoetten elkaar in 2015, en hadden beiden hetzelfde doel voor ogen: een spannende spionagethriller maken.
Marco Robinson werd oorspronkelijk gecast voor de hoofdrol in Legacy of Lies en er werd een trailer geproduceerd die goed was voor meer dan $ 700.000 aan financiering van het Oekraïense Staatsfilmagentschap. Hierdoor konden Bol en Robinson aan de slag en een samenwerking aangaan met productiemaatschappij Toy Cinema uit Oekraine om de film te maken.
Om verdere investeringen te verwerven, probeerden Robinson (die ook in de film speelt als MI6-agent) en Bol een grote naam te casten voor de hoofdrol. Na een jaar zoeken tekende Scott Adkins voor het project die zei dat het script (geschreven door Adrian), de Oost-Europese locaties en de film noir-elementen hem zeer bevielen.
De postproductie werd voltooid in december 2019, maar vanwege de COVID-19-pandemie kon de film niet overal in première gaan in de theaters.
De filmrelease werd uitgesteld tot februari 2021 toen de rechten werden verkocht aan Netflix UK. De film bereikte nummer vier in de Engelse hitlijsten en bleef daar vele weken. In oktober 2021 kocht Netflix USA de rechten en debuteerde de film op dat platform op nummer twee.
De film zou diverse prijzen halen, o.a. op filmfestivals in Ferrara, Barcelona, Miami en Edinburgh, en is te zien op diverse digitale platforms (waaronder Netflix in de UK en USA).
De droevige ontwikkelingen na de schandalige inval door de Russen in Oekraïne hebben helaas voorlopig een dikke streep gehaald door verdere plannen voor toekomstige samenwerking tussen Adrian en zijn vrienden en collega’s daar…..
Ik ben er echter zeker van dat we nog veel gaan horen en zien van Adrian en uiteraard wens ik hem alle succes daarbij en blijf ik hem volgen!
Hieronder interviews met hoofdrolspeler Scott Adkins en scenarist en regisseur Adrian Bol, afgewisseld met scènes van de opnamen en van de film zelf:
Uitgebreid interview met Adrian Bol over zijn film: