Het slagen van een groots opgezet project zoals ‘Van Gogh langs de weg’ in 1990 met middelbare scholieren staat of valt bij een degelijke instructie. Leerlingen dienen precies te weten wat er van hen verwacht wordt en daartoe ook gemotiveerd zijn.
Daarbij is van het grootste belang dat ieder weet waar naartoe gewerkt wordt en hoe spectaculair het eindresultaat aan het einde van de rit zal zijn als alles ook zò gegaan is als tevoren gepland is en ieder daarbij zijn/haar beste beentje heeft voor gezet. Natuurlijk kan dat door een enthousiaste mondelinge instructieles, maar het kan zeker geen kwaad alles nog eens keurig voor de leerlingen op een rijtje te zetten in een boekje. Dat was dan ook de reden dat we destijds, de collega’s tekenen Kees, Arno , Pieter, en ik, besloten een werkinstructie te maken waarin het project in een kunsthistorische context geplaatst werd, er regels en praktische aanwijzingen gegeven werden voor het gezamenlijk werken in het ‘aula- atelier’ aan de enorme billboards, èn in het boekje ook aandacht geschonken werd aan een serie keuze opdrachten voor in het leslokaal voor die momenten dat men niet aan de beurt was om in de aula te werken aan de grote billboards.
Het boekje, en dat is toch ook wel zeer vermeldenswaard, is door collega Kees Lauwen vormgegeven op een oude Macintosh 128k -computer (de voorloper van de bekende Apple Mac computers zoals thans gebruikt in de tekenlokalen), die hij ergens tweedehands had opgescharreld.
Ook wel leuk om hieronder enige resultaten te laten zien van de werkstukken die de leerlingen in het tekenlokaal gemaakt hebben n.a.v. de opdrachten die beschreven staan in het boekje op blz. 6, 7 en 8 èn wat voorbeelden van de tekenopdracht die men tijdens het praktisch schoolexamen tijdens een zitting van vier uur moest maken. Hierbij moest men zich voorstellen hoe, bij het voorbij rijden, het uitzicht van de automobilist zou zijn op de langs de A 58 geëxposeerde billboards.
Hieronder de schoolexamen werkstukken, waarbij de leerlingen zich dienden voor te stellen hoe, achter het stuur van een passerende auto, aangekeken zou worden tegen de Van Gogh-billboards langs de weg. Men kreeg daarvoor de beschikking over een foto van het stuur met het dashboard van de auto van collega Pieter, en men moest zelf Van Gogh reproducties meebrengen ter invulling van de billboards.