Het wordt onderhand een eentonig verhaal want elke keer worden mijn verwachtingen overtroffen als ik zie wat de leerlingen van collega Dave Roelands weer gepresteerd hebben bij hun ‘tekenopdrachten op afstand‘. Wat er daarbij op digitale wijze tot stand wordt gebracht is ronduit verbluffend.
De brugklassen V1A en V1B waren op school bij tekenen al bezig met de opdracht ‘Gewoon Alledaags’, een schilderopdracht geïnspireerd op het werk van de hedendaagse kunstenaar Serge de Vries die op kleine paneeltjes realistische olieverfschilderijtjes maakt met daarop alledaagse voorwerpen en uitzichten.
De kunstenaar over zijn werk:
‘Fotografisch werken is niet mijn doel. Ik wil juist dat je de penseelstreken ziet. Daarmee probeer ik je te sturen. Je aandacht te trekken naar dat deel van mijn werk dat ik belangrijk vind. Dat deel krijgt net iets meer aandacht dan de rest. Met net iets meer details.’
De schilderopdracht van de brugklassers van V1A en V1B , geïnspireerd op het werk van de Vries, wacht op school nog op afronding. De leerlingen hebben de afgelopen weken echter niet stil gezeten bij de digitale verwerking van deze opdracht! Vanachter de laptop hebben de brugklassers in het programma Sketchbook een digitale versie van deze opdracht gemaakt.
Als ik zie hoe we 20 jaar geleden op de KSE leerlingen lieten tekenen met de grafische editor van het tekstverwerkingsprogramma WordPerfect kan ik alleen maar jaloers zijn op de tools die mijn huidige collega’s gratis ter beschikking staan en wat voor mogelijkheden er zijn.
De eindresultaten zijn dan ook werkelijk prachtig geworden zoals op het door Dave samengestelde prikbord hieronder te zien is. Hierbij natuurlijk ook de lesbrief die, gezien de resultaten, een prima leidraad geweest is bij het tot stand komen van de zeer fraaie resultaten van deze opdracht. Op de werkstukken van Dave zijn leerlingen zal ik in een latere aflevering van dit blog nog uitgebreider terugkomen!
Ondanks alle corona-ellende word ik helemaal blij als ik zie hoe mijn collega’s van de nood een deugd weten te maken en zo zelfs op afstand in staat zijn hun leerlingen te inspireren en te enthousiasmeren met prachtige eindresultaten.