Je zou zeggen: tekenles, nu, in deze Coronatijd van thuis werken en niet in het tekenlokaal? Hoe kaart je dan een tekenopdracht aan? Hoe begeleid je dat? Hoe evalueer je de resultaten en hoe geef je een cijfer? Wie denkt dat tekenen als praktijkvak onmogelijk zou zijn in deze tijden, heeft gerekend buiten de waard: Dave Roelands, Richard Rokx en de andere KSE-collega’s Tekenen hebben hun onderbouwklassen aan het werk gezet met een drietal prachtige digitale opdrachten waarmee het jong volk aan de gang kan! Ze zijn ermee van de straat en ze leren nog wat ook!
De eerste, zeer toepasselijke opdracht: ‘Ontwerp en maak je eigen quarantaine (studeer)kamer in het online tekenprogramma Floorplanner. Met deze opdracht voor het vak Tekenen & Media gaan de onderbouwleerlingen van de KSE de komende weken aan de slag. Zij leren een nauwkeurige plattegrond op schaal te tekenen van hun eigen (slaap/studeer)kamer, een persoonlijke styling te bedenken voor hun ideale studeerkamer (interieurontwerp) en dit alles om te zetten tot een professioneel digitaal eindresultaat.
Uiteraard hoort daar een uitgebreide lesbrief bij die hier te vinden is en natuurlijk op de plaatjes hieronder. Zo’n opdracht frommel je natuurlijk niet zomaar even in elkaar.
Een goede online-opdracht moet natuurlijk zinvol zijn, je moet er wat van leren. In deze opdracht zal de leerling vooral het verschil, maar ook de onderlinge relatie en wisselwerking leren kennen en bestuderen tussen een 2-dimensionale en 3-dimensionale tekening. Er wordt dus een beroep gedaan op ruimtelijk inzicht: je moet het ‘echt (leren) zien’. Verder moet de leerling in de huid kruipen van een binnenhuisarchitect om de werkkamer helemaal naar eigen smaak in te richten en te ‘stylen’.
Een goede online-opdracht moet uitdagend zijn: je moet er wat van jezelf in kwijt kunnen en zin krijgen er echt iets moois van te maken. Omdat het hier de eigen kamer betreft, mag je je ideeën en fantasie helemaal uitleven en wie weet komt die graffiti schildering die je in jeontwerptekening op die muur gezet hebt nog wel eens in het ècht op die wand te staan als pa en ma dit schitterend ontwerp goedkeuren.
Een goede online-opdracht moet haalbaar zijn: de gekozen programma’s moeten makkelijk toegankelijk en vanzelfsprekend en intuïtief werken. Ook moet er hulp zijn die tijdens de online lessen volgens rooster gegeven kan worden naast nadere uitleg en suggesties. De lesbrief voorziet in een duidelijk stappenplan en tijdens de les kan de voortgang gecontroleerd worden. Uiteraard wordt er een deadline afgesproken met elke klas.
Dave en Richard, de makers van deze les, zijn razend benieuwd hoe e.e.a. in de praktijk zijn beslag zal krijgen, en ik met hen. Ik hoop binnenkort een aantal resultaten op dit blog te mogen laten zien!
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar van Richard hoorde ik afgelopen week toen we elkaar even spraken per telefoon, dat hij en Dave het gewone fysieke contact in de klas met de leerlingen heel erg missen.
Richard: ‘Als me iets wel duidelijk geworden is tijdens de afgelopen weken met lesgeven op afstand, is dat ik er zo maar weinig aan vind. Ik mis het dat ik er eentje een aai over de bol kan verstrekken of een ander even lekker op zijn donder kan geven.’ En zo is het maar net en dat tekent de ware docent die zijn leerlingen mist…
In betere tijden was zo’n soort opdracht natuurlijk bijzonder geschikt om de fantasie van de leerlingen de vrije loop te laten. Gewoon in het tekenlokaal met de ‘klassieke’ materialen. Hoe ondergetekende, collega Kees Lauwen en onze onvergetelijke collega Michiel Eikenaar dat in een grijs verleden hebben toegepast in hun opdrachten in de bovenbouw is hier te zien en in enkele voorbeelden hieronder.
Binnenkort meer digitale tekenopdrachten, bestemd voor de thuis zittende KSE-ers!