In mijn blogverhalen heb ik de afgelopen tijd al meerdere malen aandacht besteed aan oud-KSE leerling Babette de Waele. Als je haar werk bekeken hebt wat ik tot nu toe op dit blog al heb laten zien, weet je dat zij uitblinkt in studieus procesmatig werken waarbij zij, op weg naar het eindresultaat weinig tot niets aan het toeval overlaat.
Babette, thans collega tekenen aan de Internationale School in Willemstad, Curaçao, heeft het natuurlijk ook allemaal moeten leren destijds. Hoe zij tijdens de lessen tekenen op de KSE-bovenbouw voor het eerst ècht aan de slag gaat met het stap voor stap aanpakken van een beeldend proces is te zien in dit en nog wat volgende blogberichten.
Toen Babette in 1995 in Vwo 4 zat, kreeg zij tekenles van mijn collega Carmen Klomp. Carmen en ik draaiden destijds met onze VWO-4 groepen hetzelfde programma waarin ook de opdracht ‘badkamer’ voorkwam. Bij het aankaarten daarvan lieten we ter inspiratie dia’s zien van werken van o.a. de Franse schilder Pierre Bonnard (1867-1947) en de Amerikaanse Pop-Art-kunstenaar Tom Wesselmann (1931-2004), mannen die door hun werken met badkamerscènes als onderwerp bekend geworden zijn.
Hoe Babette de opdracht opgepikt en geïnterpreteerd heeft zie je op de afbeeldingen hieronder. Uiteraard heeft zij het nodige fotomateriaal verzameld en naar aanleiding daarvan een aantal verkenningen gemaakt waarvan zij tenslotte het kindje op het toilet als onderwerp voor haar eindwerkstuk koos. Ook worden wat materiaalstudies gedaan.
Vanaf de eerste opdracht dat jaar in Vwo 4 werd er geëxperimenteerd met de combinatie van b.v. krijt en verf en hoe deze materialen op elkaar reageren: zie de tegels van de badkamermuur op de achtergrond van Babettes eindwerkstuk.