Schoenen: altijd een dankbaar object om na te tekenen, èn je hebt ze altijd bij je! Reden waarom dit van oudsher een prima studie-object is voor een lesje tekenen naar de waarneming, of je nu in de brugklas zit, zoals hieronder te zien is, of in een eindexamengroep! Wèl natuurlijk goed ventileren als een brugklas van 25-30 kinderen schoenen uittrekt… Gelukkig heeft iedereen tegenwoordig een telefoontje om een foto te maken van zijn/haar schoeisel dus dat probleem hoort thans tot het verleden.
Tijdens mijn beginjaren op het Stedelijk Gymnasium in Den Bosch (van 1972 e.v.) had ik deze opdracht al op mijn programma staan. Jammer genoeg zijn de resultaten uit die tijd verloren gegaan, maar daarom niet getreurd: collega Arno Roks bracht deze opdracht weer tot leven in schooljaar 2016-2017 blijkens een van de fraaie lesbrieven die ik op de open dag 2017 mocht bewonderen en de resultaten die erbij hoorden mochten er ook wezen!
Hieronder tref je deze zaken aan, maar ook het werk, gemaakt in de lessen van collega Dave Roelands het jaar daarop, die met name met zijn Mavo-klassen uitstekend werk liet zien! En of het nu om een tekening gaat waarbij ingezoomd is op de veters of een ander detail van de schoen, of de gehele schoen, of nu de zolen of de bovenkant van de schoen getekend zijn, je kunt steeds vol bewondering (en wellicht met verbazing) kijken hoe brugklassers geconcentreerd bezig geweest zijn met potlood en/of kleurpotlood om te komen tot dit soort haast fotografisch aandoende interpretaties!