De opdracht ‘Getekend dagboek’ kwam je hier al eerder tegen op dit blog. Leerlingen uit de klassen met tekenen in het pakket moesten gedurende een periode van enkele weken iedere dag een tekening maken van wat zoal op hun pad kwam.
Dat hoefde verder niets bijzonders te zijn: gewoon alledaagse dingen, of personen uit je gezin die je in een snel schetsje moest proberen vast te leggen. Aan het eind van de periode moest je in chronologische volgorde de volgens jou best geslaagde krabbels selecteren en die bundelen in een boekje waarvoor je zelf het titelblad, de indeling en de lay-out diende te verzorgen.
Van mijn oud-leerling Babette de Waele mocht ik onlangs haar hele zorgvuldig bewaarde KSE-oeuvre fotograferen ( hier vind je de blogs waarin ik daar al aandacht besteed heb) waaronder deze dagboekopdracht uit 1996 toen zij in Vwo 5 zat. In september en oktober 1996 maakte zij een groot aantal schetsjes, selecteerde er een stelletje en ordende ze in een boekje voorzien van een titelblad en een achterkant.
Uiteindelijke omslag
Pagina 1
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Achterkant
Zoals je op de foto’s hieronder kunt zien is Babette niet zomaar over een nacht ijs gegaan. Er is een duidelijk proces geweest van verschillende uitgangspunten, keuzes op grond van beeldend onderzoek, wikken en wegen en uiteindelijk komen tot een eindresultaat wat er wezen mag zoals te zien is in boven- en onderstaande serie.