Onlangs kreeg ik van mijn oud-collega Arno Roks weer een aantal fraai vormgegeven lesbrieven toegestuurd, waaronder eentje met als opdracht ‘Brievenbord’.
Als voorbeeld van zo’n brievenbord laat Arno in zijn uitleg dit kunstwerk zien: ‘Brievenbord, Londen 20 januari 1664’, ook wel ‘ Trompe-l’oeil stilleven‘ getiteld, een schilderij van de schilder Samuel van Hoogstraten uit 1664, olie op doek, 46 bij 58 centimeter groot. Het is een exemplarisch werk van een stilleven met een trompe-l’oeil-effect. In mijn lessen heb ik in de loop der jaren natuurlijk ook aandacht besteed aan trompe-l’oeil, zoals hieronder ook te zien is.
Bij het zien van het schilderij van van Hoogstraeten en de mooie opdracht erbij ging er echter ook meteen een belletje rinkelen. Jaren geleden, vanaf 1987 om precies te zijn, heb ik samen met schrijfster Annie Vergouwen de jeugdpagina op de achterkant van het Bisdomblad van Breda verzorgd.
Kern van die jeugdpagina was zo’n “brievenbord” al zouden we vandaag de dag natuurlijk gewoon prikbord zeggen. Het maandelijks steeds terugkomend figuurtje, het jongetje Boontje, prikte elke aflevering n.a.v. een bepaald onderwerp of thema zijn prikbord vol met verhaaltjes, mopjes, wetenswaardigheden, prijsvragen of raadseltjes.
Annie schreef en verzamelde alles en als zij dat gedaan had maakte ik met behulp van schaar, tekenstift en lijmpot de pagina op met een totaal-compositie waarin alle tekst zijn plaatsje vond. Hieronder alle achterkanten van het Bisdomblad waarin Annie en ik de hand gehad hebben en waarin steeds het prikbord van Boontje een hoofdrol speelt, tot de trieste laatste aflevering toe!
NB. Wie mijn werk een beetje kent ziet dat de eerste aflevering door omstandigheden door iemand anders gemaakt is, weliswaar met het door mij ontworpen ‘ Boontje-figuurtje’.