De Goede Week en Pasen liggen alweer een tijdje achter ons maar, zoals ik in mijn vorige berichten over dit thema hier en hier al beloofde, heb je nu de volgende aflevering van ‘Passie voor Passie’ voor je neus met daarin de ‘kruiswegstatieversies’ van de leerlingen van Havo 4 en VWO 5 nog eens apart uitgelicht.
Deze werken werden de afgelopen Paasdagen geëxposeerd, samen met de expressionistische kruiswegstaties van Theo Forrer uit de afgebroken H.Hartkerk. Zoals hier te lezen is vormde dit werk van Forrer de inspiratiebron voor de leerlingen van mijn oud-collega’s Michiel, Richard, en Ellis.
In de Catalogus voor de tentoonstelling ( tevens een inleiding bij het totale programma) heeft Richard een inleidend stukje over dit mooie project geschreven:
‘Gezien de rijke traditie van de KSE op het gebied van kunstonderwijs en daaruit voortvloeiende projecten, waren collega Michiel Eikenaar en ik meteen enthousiast toen Wilma Borm ons benaderde mee te werken aan het project Passion2gether.
De expressionistische kruiswegstaties van Theo Forrer vormen namelijk een schitterende brug tussen de te behandelen theorie en praktijk in havo 4. Aan de hand van onze theorielessen hebben de leerlingen individueel onderzoek gedaan naar aan het expressionisme verwante kunststromingen, materiaal en compositie. Samen met de hierop volgende mini-excursie naar de werken van Theo Forrer in de Petruskerk op Leur vormt dit de basis van het getoonde leerlingenwerk. Gezien de toch forse formaten van de door Smurfit-Kappa beschikbaar gestelde kartonnen beelddragers, hebben wij onze leerlingen de keuze gelaten alleen of in twee- of drietallen te werken aan de gekozen statie.
Het stond hen hierbij vrij om voor een letterlijke vertaling te kiezen of juist een link naar het heden te maken. Wij als docenten, en dan spreek ik zeker ook namens collega Ellis Learbuch die later met haar vwo 5 klas is aangesloten, zijn trots op wat onze leerlingen binnen een tijdsbestek van enkele weken voor elkaar hebben gekregen. Passion2gether is een mooi podium gebleken om hun talenten te etaleren en wij kijken dan ook met een tevreden gevoel terug op deze samenwerking.
Richard Rokx
Docent Tekenen en Media’
Collega Michiel beschreef het in een mailtje aan mij als volgt:
‘De leerlingen hebben zichzelf echt overtroffen met het passieproject. Zeer uiteenlopende werken met grote expressieve waarde.’
Of Richard en Michiel gelijk hebben met hun positief en tevreden oordeel kun je zelf uitmaken bij het bekijken van deze eerste ronde staties. Binnenkort volgt nog het overige werk! Overigens, van kruiswegstatie 13: ‘Jezus wordt van het kruis afgenomen’, hebben de leerlingen geen interpretatie gemaakt.
Als je het leuk vindt te zien hoe het project “Passion2gether’ verlopen is via de berichten die hierover in BN/DeStem verschenen zijn, kun je hier klikken.