Tijdens mijn meer dan 40-jarig tekendocentschap heb ik verschillende keren decors mogen ontwerpen èn uitvoeren, bijna altijd samen met mijn leerlingen èn, niet te vergeten de onvolprezen mannen van onze technische dienst op de KSE. Op het Stedelijk Gymnasium in Den Bosch maakte ik daarmee mijn debuut zoals je hier kunt lezen.
Toen ik op de KSE kwam in 1974 trof ik een school die al een rijke schooltoneeltraditie had. Docent maatschappijleer en regisseur Ad Bierbooms was daar de spin in het ’toneelweb’ en met hem heb ik vele jaren op plezierige en inspirerende wijze mogen samenwerken.
Na eerst meegespeeld te hebben in een produktie zònder decors werd er in 1977 stevig uitgepakt met het pretentieuze toneelstuk Galilei Galileo van Bertold Brecht. Het decor dat ik daarvoor ontworpen had springt er wel erg uit: het heeft namelijk in verschillende hoedanigheden dienst gedaan voor vier verschillende theaterproducties, zowel binnen als buiten de school. Duidelijk een vorm van ‘decor-recycling’ dus! Hieronder zie je het ontwerp voor Galileï wat het gehele (zeer brede) toneel in de KSE-aula zou moeten vullen. De scènes die op diverse locaties gesitueerd waren moesten in het decor herkenbaar aanwezig zijn zodat grote changementen tijdens het spel onnodig zouden zijn.
Hieronder een drietal foto’s van het ontwerp en de uiteindelijke decor, zoals dat door de leerlingen, de technische dienst en ondergetekende gerealiseerd werd.
Zeer korte tijd na deze uitvoering stond echter nòg een grote productie op stapel: een groots opgezette revue t.g.v. het afscheid van docent Frans zuster Borremea. Voor deze zeer populaire en lieve docent, die veel betekend heeft voor de KSE werd alles uit de kast gehaald. Het in de aula nog opgestelde Galilei-decor zou in twee dagen tijd door mijn onvolprezen collega Jan van den Brink en mij overgeschilderd en veranderd moeten worden in een decor met Franse en Parijse sferen.
Met wat summiere schetsjes en fotoboeken van Parijs ( geen dia-projecties of beamers – die hadden we toen nog niet eens) hebben Jan en ik met veel lol en hard werken dit karwei, waar we voor vrij geroosterd waren (dat kon toen ook nog), geklaard met onderstaand resultaat.
In het jaar 1978 werd de eerste musical op de KSE opgevoerd o.l.v. muziekdocent Frans van Bommel: AdieuParis, zich afspelend op de trappen van de Sacre Coeur kerk in Parijs, en laat die nou net dominant aanwezig zijn in het voormalig revue-decor. Het middendeel werd uit het oorspronkelijk decor gesloopt zodat de twee Parijse zijpanelen overbleven waardoor de Sacre Coeur middelpunt van de compositie werd. Op het achterdoek werden door wat leerlingen en ondergetekende nog wat bomen geschilderd en wat echte coniferen en wat hekwerkjes deden de rest.
En dan had je in Etten-Leur nog theatergroep Max Mini waar je hier alles over kunt lezen. Voor hun productie in 1979 ‘Op reis’ hadden zij me gevraagd de ‘Reisgids’ te illustreren, en ja, een internationaal aandoend decor van b.v. Parijs zouden ze ook wel kunnen gebruiken. Je raadt het al: ze hadden mazzel dat het decor van ‘Adieu Paris’ nog intact op de KSE stond opgeslagen. Hieronder kun je zien hoe dat decor tijdens hun show weer van pas kwam.