We blijven nog even in tunnelsferen maar helaas niet erg positief. De aftakeling in 1987 van de door ons destijds geschilderde fietstunneltjes was vooral te wijten aan misplaatste zuinigheid van de Gemeente Etten-Leur die ondanks adviezen van de eigen diensten verzuimd had de ondergrond waarop gewerkt moest worden goed te prepareren.
Dit toch wel wat trieste verhaal kun je hier lezen. Je kunt je dus wel indenken hoe goed ik me kan voorstellen hoe mijn collega-tunnelschilders oud KSE-leerling en tekendocent Stijn de Wilde en kunstenaar Mario Pasetto zich moeten voelen toen ik woensdag 15 juni jl. dit bericht in BN/DeStem las. Het volledig artikel vind je hieronder.
Als je het verhaal hierboven gelezen hebt en het daar beschrevene vergelijkt met de artikelen uit De Stem en Het Brabants Nieuwsblad hieronder zou je tot de conclusie kunnen komen dat men bij de Gemeente Etten-Leur weinig lering getrokken heeft van de gebeurtenissen in 1987, hoewel wethouder van Hal destijds sprak over een post van 13.000 euro voor het bewerken van het beton. Als dat geld er inderdaad ingestoken is dan is er een wanprestatie geleverd daarvoor. Ik hoop maar dat na het toegezegde onderzoek (ben benieuwd wanneer we de uitkomsten daarvan te lezen krijgen) er de mogelijkheid zal blijken te zijn om de schilderingen te herstellen en dan ook meteen van de beloofde beschermende coating te voorzien. Als dat meteen gebeurd was, zou de ellende nu wellicht een stuk minder zijn.
Mensen als Mario en Stijn, en niet te vergeten de vele enthousiaste mee schilderende vrijwilligers die bereid waren veel tijd, energie en moeite te steken in dit project, mogen niet teleurgesteld en gefrustreerd achter blijven met een onaf en beschadigd werkstuk! Lees, als je daar nog zin in hebt, hieronder de artikelen uit De Stem en het Brabants Nieuwsblad over de teloorgang van de in 1986 beschilderde fietstunnels.
Natuurlijk ben ik zelf even poolshoogte wezen nemen en heb foto’s gemaakt waarop de schade te zien is. De verf blijkt niet goed en weerbestendig gehecht te hebben op de ondergrond doordat de tunnelwand waarschijnlijk niet of onjuist van tevoren met een hechtprimer behandeld is. Hetzelfde euvel als in 1987. Natuurlijk is de schade aan de natte kant gericht naar het Zuidwesten het ergst, maar ook aan de droge kant (uitkijkend op het Noordoosten) zie je het afbladderen aan de bovenkant…. Het komt me helaas erg bekend voor, maar ik hoop van harte dat er deze keer serieus gezocht gaat worden hoe e.e.a. te herstellen en meteen van een beschermlaag te voorzien ( want dat had ook een hoop van deze ellende kunnen voorkomen). Mario en Stijn, van harte veel sterkte gewenst!!!
Alle afleveringen uit dit blog over de recente tunnelschilderingen vind je hier!