Vanaf 2004 tot 2011 is de KSE cultuurprofielschool geweest met media educatie als insteek. Dat hebben we al die jaren met veel ambitie en plezier gedaan en met resultaat! Mijn goede collega Marie-Therèse van de Kamp formuleerde het onlangs als volgt: “media-educatie is bijna synoniem geworden met de K.S.E. (en andersom)”.

Ik zou een aantal posts kunnen vullen met te vertellen hoe we cultuurprofielschool geworden zijn, wat er allemaal bij kwam kijken, hoe we regelmatig gemonitord werden en zo verder, enzovoort. Ik denk echter dat de bezoekers van dit blog daar niet op zitten te wachten. Opdrachten en wat daaruit gekomen is, daar gaat het om. Vandaag dus één van de oudste en meest succesvolle opdrachten uit ons leerplan media educatie: ‘Glamour’!

Bij deze opdracht, waarvan hier de studiewijzer te vinden is, gaat het om het volgende: Leerlingen leren de kracht van het gemanipuleerde beeld kennen door van zichzelf een glamourfoto te maken. Met de kennis en vaardigheden die men heeft opgedaan in de brugklasopdracht v.w.b. groepswerk en Photoshop, wordt in groepjes een serie portretfoto’s van elkaar gemaakt die de basis moeten worden voor een glamourfoto.
Bij deze fotosessie vervullen de leerlingen beurtelings de rol van stylist, fotograaf, model, regisseur en beeldbewerker. Van het grootste belang voor leerlingen is een basishouding van wederzijds respect en integriteit bij de opnames en de beeldbewerking zodat een ieder, in goed vertrouwen een optimaal werkproces en resultaat kan realiseren.
Leerlingen zoeken op internet naar geschikte achtergronden, die m.b.v. Photoshop als decor achter de portretten gezet worden. Ze bewerken de foto’s, voorzien die eventueel van een logo of tekst en maken daarbij keuzes die te maken hebben met het soort foto dat men wil realiseren: tijdschriftcover, billboard, poster, advertentie, glossy, enz. Pose,retoucheren, manipuleren van sfeer en uitstraling zijn aspecten die in deze opdracht van belang zijn.

Na met goed gevolg deze opdrachten doorlopen te hebben kunnen leerlingen:
– retoucheereffecten met Photoshop toepassen
– knippen en plakken met Photoshop
– poseren en fotograferen met de daarbij behorende keuzes en effecten
– het beeld voorzien van een passende tekst in een passende opmaak
– verantwoordelijkheid en respect naar elkaar tonen binnen het groepsproces
– de verschillende functies onderscheiden die een rol spelen bij de glamourfotografie
– bij professionele foto’s beeldmanipulatie herkennen
– het per seizoen wisselend ideaalbeeld relativeren

Cover

Cover

Cover tijdschrift Marijne

Cover tijdschrift Marijne

Eindfoto Kawin Leon en Mels

Eindfoto Kawin Leon en Mels

Fleur

Fleur

Cover

Cover

Keuken Kent

Keuken Kent

Kooijman en co

Kooijman en co

Magazine

Magazine

media educatie slam

media educatie slam

Nadja

Nadja

omslag glossy

omslag glossy

Glossy

Glossy

Piano

Piano

Sun and Sky

Sun and Sky

 

Als mensen hebben we veel belangstelling voor ons uiterlijk en hoe je dat kunt veranderen met diëten en andere kunstgrepen. Rolpatronen van geïdealiseerde (vaak gephotoshopte) superslanke topmodellen hebben sterke invloed op het zelfbeeld van pubers. Deze opdracht leent zich er uitstekend voor om dit thema, wellicht i.s.m. verzorging, aan de orde te stellen. Wat Photoshop kan doen zie je op zeer treffende wijze op: http://bit.ly/Wa07F

Voorafgaand aan deze opdracht hield ik met de klas altijd een gesprek n.a.v. deze powerpoint over diëten, beeld manipulatie en uiterlijk. Een van onze leerlingen destijds, Jenna Karrenbelt, ontwikkelde zich toen zij op de KSE zat al als topmodel. Zij heeft regelmatig voor de klas wat over haar praktijkervaringen  verteld. Over Claire de Jong, een andere KSE-leerling met modelambities,  gaat dit filmpje wat ook de nodige gespreksstof opleverde.

De KSE missie mediaeducatie 1

De KSE missie mediaeducatie 1

De KSE missie mediaeducatie 2

De KSE missie mediaeducatie 2

posters media door collega Bart van Esch

posters media door collega Bart van Esch

 

Hieronder een powerpoint met nog veel meer leerlingenwerk:

Glamour op de kse from jacjans

Reacties op “Op de cover van…”

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of een ander social media kanaal!

Zelf reageren