Dankzij het aan mij ter beschikking gestelde foto- en knipselarchief, nauwkeurig bijgehouden door de helaas in 2021 overleden Ad Schrauwen van de Etten-Leurse toneelvereniging Feste, ontstaan vanuit de toneeltraditie van ‘mijn’ school de KSE, hoop ik via dit blog de herinnering levend te houden aan deze unieke club die ruim 10 jaar voor kwaliteitstoneel gezorgd heeft.
De eerste productie van Feste die in 1977 werd opgevoerd was meteen hoog gegrepen: het betrof het toneelstuk Yerma uit 1934 van de Spaanse schrijver en dichter Federico Garcia Lorca. Dat blijkt ook wel uit de inhoud van het stuk waarvan je in het tweede plaatje hieronder een korte samenvatting kunt vinden, geschreven door mijn goede vriend en KSE-collega regisseur Ad Bierbooms.
Voor Yerma heb ik destijds de decors mogen ontwerpen en ook de omslag van het programmaboekje wat je hieronder ziet was van mijn hand. Enkele schetsen voor die decors zie je hieronder. Samen met mijn schoonvader Piet Zopfi (hij was toen hoofd van de St.Janschool in Sprundel) en mijn toenmalige collega tekenen Jan van den Brink heb ik, geholpen door enige leerlingen, de decors getimmerd en geschilderd in de oude garage van Jan Hop aan de Oude Bredaseweg (Hop was toen net verhuisd naar een ander adres dus het oude pand aan de Bredaseweg stond leeg).
Het decor bestond o.a. uit het huis van Yerma, een verdorde boom, een bergketen over de hele breedte van het toneel en een grote dreigende wolk die gedurende de hele voorstelling steeds boven de hoofden van de spelers hing zoals op enkele foto’s hieronder te zien is.
Yerma werd gespeeld doorKSE-collega nederlands Flavia Manders en met de wijze waarop zij haar rol interpreteerde verwierf zij alom grote bewondering. Het debuut van Feste trok tot tweemaal toe een volle Nobelaerzaal dus het bestaansrecht van deze clib bleek bewezen.
De sfeervolle foto’s die je hieronder ziet zijn gemaakt door KSE-collega wiskunde Broeder Franciscus, een begenadigd fotograaf die destijds ook vele KSE-toneelproducties heeft gefotografeerd, zoals Brechts ‘het leven van Galilei’ waarmee het destijds eigenlijk allemaal begonnen is.