Bij het opruimen van de zolder kom je soms dingen tegen die je bijna vergeten was. Zo ben ik gestuit op een verzameling werk en nog wat boekjes van een schriftelijke tekencursus die ik op het eind van de jaren 60 gevolgd heb. Vanaf 1967 tot aan maart 1970 toen ik voor die cursus mijn diploma haalde, ben ik bezig geweest met deze uitgebreide tekencursus van Famous Artists School.
Het leuke daarvan is dat deze vintage tekencursus blijkbaar nog steeds op het netvlies van een aantal liefhebbers staat en dat er een aantal mensen zijn die er een sport van gemaakt hebben om het een en ander voor het nageslacht te bewaren. Één van hen is Jan Reijmerink, die daar een prachtige website over heeft gemaakt. De ‘overblijfselen’ van deze tekencursus die ik nog gevonden heb op zolder (de omvangrijke instructieboeken heb ik al lang geleden doorgegeven aan de KSE) , waren uitgewerkte en gecorrigeerde opdrachten en nog wat boekjes, en die heb ik aan hem beschikbaar gesteld: ik denk dat die spullen daarmee wel een goede bestemming hebben gekregen.
Ik ben deze Famous Artists cursus destijds gaan volgen om een aanleiding te hebben in de laatste jaren van mijn gymnasiumopleiding aan het tekenen te blijven. In de bovenbouw van gymnasium kreeg je namelijk jammer genoeg geen tekenen meer, en omdat ik naar de academie wilde leek het mij en mijn ouders een goed plan om deze cursus te gaan volgen. Het gevaar bestond namelijk dat ik me anders al te veel op mijn studie gegooid zou hebben en er van tekenen niet veel meer terecht zou komen. Als een soort stok achter de deur bleek deze keuze een prima move te zijn geweest om te blijven tekenen (wat maar weer eens aantoont hoe belangrijk het kan zijn tekenen óók in de bovenbouw van het middelbaar onderwijs te blijven aanbieden!!!).
Of het voor mijn latere studie aan de Tilburgse academie van grote waarde is geweest, is nog maar de vraag. Er werd op de Academie nogal laatdunkend over Famous Artist School gedaan (‘Dat bedrijf is op de beurs genoteerd’). Ik heb er dan ook maar niet teveel mee te koop gelopen dat ik die cursus gevolgd had omdat ik anders het gevaar gelopen had om aangezien te worden voor een ‘vervloekte illustrator’ en dat was in die tijd binnen het artistieke milieu vam de Academie ‘not done’.
Hoe dan ook, ik heb er een plezierige tijd mee beleefd, ik ben inderdaad aan het tekenen en aan het schilderen gebleven en ik heb er toch nog wel veel van opgestoken ook. De cursus an sich zat uitstekend in elkaar met prachtige instructieboeken (later gedoneerd dus aan de KSE) en voortreffelijke docenten, allemaal werkzaam in de praktijk als illustrator, ontwerper, layout ontwerper of anderszins, maar was ook heel Amerikaans en heel commercieel van opzet.
De correctie gebeurde door de docenten door middel van een transparante vellen over het oorspronkelijke werk van de cursist, waarop correcties, suggesties en verbeteringen aangebracht werden en je kreeg er dan nog een uitgebreid commentaar middels een briefverslag bij. Je kunt zeggen dat het alles bij elkaar wel het nodige heeft opgeleverd en naderhand heb ik bij verschillende commerciële opdrachten die ik later heb mogen doen er toch wel veel plezier van gehad.
Kijkend naar de kwaliteit van mijn werk in die jaren moet ik vaststellen dat het toen nog niet optimaal gesteld was met mijn kijken en mijn gevoel voor maat, verhoudingen en compositie en zie ik in mijn werk de nodige blunders en fouten. Vergeleken bij de talenten onder de de leerlingen die ik later op het Bossche Stedelijk Gymnasium en de Etten-Leurse KSE onder mijn hoede zou krijgen als docent stelde mijn werk op diezelfde leeftijd ècht niet zoveel voor…
Hieronder zie je een aantal afbeeldingen van de eerste opdrachten, waarbij het ging om de basisbeginselen van het tekenen, zoals het hanteren van de materialen. compositie, licht en schaduw en vorm.
Ik ben nog steeds mijn ouders erg dankbaar deze cursus te hebben mogen volgen, want zeker in die tijd was het een behoorlijk maandelijks bedrag wat je ervoor moest neertellen. Het is gelukkig niet voor niets geweest.
Ik begin met een eerste aantal werkstukken van mij die ik in die tijd gemaakt heb. Ik hoop hiermee een indruk gegeven te hebben van de opzet van de cursus en wie nog meer wil zien en weten, moet maar eens een kijkje nemen op de website van Jan Reijmerink.
Een volgende keer het tweede deel van de cursus waarbij ik geleerd heb hoe je nog ambachtelijk foto’s kon retoucheren en bewerken. Met de computer kan iedereen dat tegenwoordig in een handomdraai maar in de jaren 60 en 70 waren computers nog science-fiction…