Vol bewondering kijk ik elke keer als ik even langs ga bij mijn oude KSE-collega’s wat hun leerlingen nù weer geproduceerd hebben. Dit was wat ik tijdens een bezoekje in 2023 tegenkwam op een van de expositieborden in het lokaal van collega Richard Rokx.
Uit mijn eigen ervaringen destijds weet ik hoe belangrijk het is om inspirerende en wat ruimer geformuleerde opdrachten te geven waarbij de leerlingen de kans krijgen zo’n opdracht a.h.w. naar zich ’toe te trekken’, wat betekent dat zij er hun eigen uitdaging en voorkeuren uit kunnen halen en kunnen laten zien wat zij in in hun mars hebben. Daarbij helpt het natuurlijk ook dat de keuze van materialen en technieken vrij is.
Bij zijn derdeklassers, en dat is zeker niet altijd het makkelijkste publiek, geeft collega Richard elk jaar wel een opdracht waarbij de fauna tot onderwerp behoort. Of het nu fantasiebeesten zijn, vormgegeven als ‘Freek-Vonk-plaatje‘ of min of meer net echte koeien, zijn leerlingen lijken steeds geïnspireerd en gemotiveerd om met de meest onverwachte en verrassende uitwerkingen te komen van zo’n opdracht. De opdracht ‘beestachtig’ die Richard vorig schooljaar gaf vormt op deze regel geen uitzondering zoals hieronder te zien is.