Nadat collega Dave Roelands enkele jaren zijn Mavo 4 pupillen van Vincent van Gogh schilderijen heeft laten “vervalsen” (Dave komt immers niet voor niks uit Zundert), hebben de huidige Mavo 4 examenkandidaten Kunst/Tekenen zich thans geworpen op kunstenaars naar keuze, afkomstig uit de hele kunstgeschiedenis.
Op 17 januari jongstleden kreeg ik van Dave een appje met een aantal prachtige foto’s van zijn leerlingen die hard aan het werk zijn. Zijn bericht erbij luidde:
Vandaag hebben mijn mavo 4 clusters een praktisch schoolexamen met als titel “meestervervalser” gemaakt. Je ziet ze hier volop in bedrijvigheid, 4 uur lang knallen en tobben om het beste resultaat te maken. De eindwerken zijn prachtig geworden. Ik zal ze binnenkort wel eens fotograferen voor je zodat je ze op je blog kunt zetten.
Binnenkort in dit theater dus?
Terwijl de leerlingen bezig zijn, zie je op de foto’s dat het echt al wel mooi werk gaat worden.
Maar dat gaat niet zomaar!
Leerlingen moeten hoofd- en bijzaken onderscheiden. Ze moeten proberen te zien wat voor typische kenmerken een specifiek kunstwerk nou net tot dàt kunstwerk maakt, de belangrijkste eigenschappen moeten ze selecteren en benadrukken en natuurlijk, ze moeten ook hier en daar wat abstraheren en weg laten. Enige kennis over de gekozen kunstenaar, de schilderstijl die toen in zwang was en de tijd waarin hij leefde hoort daar natuurlijk ook bij.
Gedetailleerd werken is er eigenlijk niet bij, maar de uiteindelijke indruk moet toch die zijn van het origineel oproepen.
Bij deze uitdagingen worden de examenkandidaten dus gedwongen zich te verplaatsen in de kunstenaar op het gebied van compositie, kleurgebruik en de toepassing van licht en schaduw en het origineel te vertalen door de toepassing van de (on)mogelijkheden van de toegepaste collage- en mozaiektechniek. Zomaar domweg kopiëren is het dus zeker niet.
Ik denk dat als we strakjes de voltooide werkstukken te zien krijgen, we kunnen genieten van een aantal prachtige vervalsingen!
Binnenkort dus vast en zeker in dit theater!