Aan het einde van schooljaar 2022-2023 nam collega Arno Roks afscheid van het onderwijs. Deze opdracht voor brugklassers uit 2016, onder zijn leiding gemaakt, hadden jullie nog van me tegoed. Tekenen naar de waarneming met aan het einde van de les een lekker snoepje als beloning!
Voor brugklassers is het erg belangrijk dat zij zich realiseren dat je door goed te kijken ook beter gaat tekenen.
Met tekenen naar de waarneming wordt in het basisonderwijs, enkele uitzonderingen daar gelaten helaas weinig gedaan (of het zou het natekenen van allerlei plaatjes of afbeeldingen van eenhoorns, Barbies of andere prins- of prinsesachtigen moeten zijn). Maar het echt goed bekijken van voorwerpen en die aandachtig bestuderen en natekenen gebeurt over het algemeen zelden.
Vaak ontdekken leerlingen die menen dat ze niet kunnen tekenen bij een opdracht als onderstaand, een studieblad maken met een zelf gecomponeerd stilleventje van verschillende Engelse dropjes, dat dat wel blijkt mee te vallen. De leerlingen zijn dan meteen erg enthousiast en blij verrast door het eindresultaat èn het cijfer. Zo stiekem weg wordt er dan ook nog wat geleerd over vorm en ruimte door licht, eigenschaduw en slagschaduw, het werken met kleur en grijswaarden en natuurlijk compositie. Wat er allemaal verder nog bij komt kijken lees je op de toelichting op de opdracht op het eerste plaatje hieronder.
Bijkomend voordeel van deze eerste kennismaking met tekenen naar de waarneming en compositie: deze opdracht kan in één á twee lesuren gepiept zijn!
Meer over studiebladen maken vind je hier!