Als er iemand is die zijn leerlingen weet te motiveren met de meest merkwaardige en opmerkelijke opdrachten dan is dat wel mijn goede vriend en collega Richard Rokx. Wat er af en toe uit zijn koker komt….
Hoe maf wil je het hebben? In schooljaar 2018- 2019 gaf Richard zijn Mavo4-eindexamenkandidaten de opdracht ‘Koei’ en in schooljaar 2021-2022 confronteerde hij zijn derdeklassertjes met deze opdracht. Deel 1 met de resultaten hiervan heb ik een tijdje terug hier al laten zien maar de rest van de resultaten, en die zijn ook vast en zeker het bekijken waard, zijn nù aan de beurt.
Over deze opdracht vertelde Richard het volgende destijds: ‘Voor deze opdracht heb ik echt een beroep gedaan op creativiteit en inventiviteit. Alles mag, materiaal en techniek zijn vrij, zolang de link met een koe maar is te leggen. Geen kaders verder, geen voorbeelden, maar volledige creatieve vrijheid.’
Nu kun je je er als leerling met een Jantje van Leiden van afmaken bij zo’n opdracht met zoveel vrijheid, maar dat is er niet bij zoals hieronder te zien is. Een grote variatie aan persoonlijke keuzes van gekozen werkwijzen en technieken, een schat aan verschillende invalshoeken en zeer opmerkelijke resultaten die getuigen van grote vindingrijkheid, creativiteit en fantasie waren de uiteindelijke resultaten van deze op het eerste gezicht bizarre opdracht!
Voor meer maf beestengedoe, vervaardigd door Richards leerlingen, kun je hier nog klikken!