Zoals de trouwe bezoeker van mijn blogs intussen wel weet, volg ik met veel belangstelling op internet mijn oud-leerlingen, zèker als zij zich op welke wijze dan ook, op het artistieke pad hebben begeven. Ik val daarbij regelmatig van de ene verrassing in de andere. Vandaag de spot op oud KSE-leerling Serge Game die als beeldend kunstenaar in Rotterdam werkzaam is en tijdens zijn 18-jarig kunstenaarschap verbazingwekkend werk aflevert.
Ik mocht gedurende drie jaar Serge les geven op het Vwo: in schooljaar 1984/1985 zat hij in Vwo 2D. Ik draaide daar toen lessen, gebaseerd op een stukje kunstgeschiedenis met steeds een praktische teken- of schilderopdracht daarover. Zo passeerden het Egyptische koningsgraf, de tempel in het oerwoud, Pompeji, totempalen en graffiti de revue. Totempalen zullen we overigens later ook terugzien in het werk van Serge. Wellicht met deze opdracht nog ergens achter in zijn hoofd?
Serge koos tekenen in zijn examenpakket, dus in de schooljaren 1987/1988 (Vwo5) en 1988/1989 (Vwo6) zagen we elkaar weer terug.
In Vwo5 gaf ik een opdracht voor een pentekening: ‘Hoe zie jij de school’. Serge besloot een situatie uit te beelden die zich elke dag wel voordeed bij de ingang van de kantine: leerlingen verdringen elkaar om aan het beste tafeltje te kunnen gaan zitten. Hij maakte er een wat gestileerde afbeelding van, waarin een kluwen leerlingen met monsterachtige gezichten elkaar lijken te bevechten op leven en dood om binnen te komen.
Sardonische trekjes zoals in deze tekening zullen later nog veel duidelijker en treffender in zijn tekeningen, schilderijen en beelden te zien zijn. Voeg daarbij een gezonde dosis gevoel voor zwarte humor en de sterke neiging mensen enigszins in verwarring te brengen en je ziet in Serges KSE tekening al aspecten terug van zijn latere kunst.
N.a.v. de tekening hieronder mailde Serge me het volgende:
Ik heb helaas niets meer bewaard aan tekeningen uit mijn KSE-tijd. Was dan ook blij verrast om er eentje terug te vinden op jouw blog. Die voorliefde voor het groteske en sardonische was toen zeker al aanwezig. Ook grappig om te zien dat handschrift zo herkenbaar blijft door de jaren heen.
Na zijn Vwo-diploma behaald te hebben vervolgt Serge zijn opleiding aan de Kunstacademie te ‘s-Hertogenbosch en begint hij in 1994 na het voltooien van deze opleiding zijn loopbaan als beeldend kunstenaar. Aanvankelijk maakt Serge tweedimensionaal figuratief werk, maar dat wordt langzamerhand steeds abstracter. De formaten waarop getekend en geschilderd wordt, worden ook steeds groter en uiteindelijk zal de kunstenaar zich rond 2013 steeds meer gaan toeleggen op 3-dimensionaal werk, al zal hij dat steeds blijven combineren met tekenen en schilderen.
Voor het maken van die 3-dimensionale objecten gebruikt Serge een heel eigen techniek die ik nog niet kende. hij maakt zijn beelden van polyetherschuim, dat ook in matrassen zit. Met lijm plakt hij het spul aan elkaar, zaagt en boort er vervolgens in en verduurzaamt het met acrylhars. Ik kan daar natuurlijk wel een heel verhaal over gaan houden om dat te proberen uit te leggen maar deze fraaie fotoreeks van fotograaf Twan van de Veer laat het duidelijk zien.
Serge heeft solo en met collega-kunstenaars al menig expositie gehad, niet alleen in gerenommeerde galeries, maar ook, in 2009-2010 een solotentoonstelling in het Stedelijk Museum van Schiedam: ‘Unisono 21: Serge Game. Totally Together’ . Bij die gelegenheid kwam ook een boek uit over zijn werk, ‘Reality Check’ samengesteld en geschreven door Serge en door Hans de Hartog Jager. In de Volkskrant verscheen een mooie beschrijving van het werk wat in Schiedam te zien was. Een impressie van de expositie vind je hier.
Hieronder werk uit een expositie in Galerie Bob Smit, gehouden in 2016
De foto’s hierboven A Motley Crew-Rituals & Reliquaries Bob Smit Gallery R’dam 2016,zijn van: 1) foto Jochem Rotteveel, 2-4) foto Studio Hans Wilschut, 6 en 8) Pieter Vandermeer, 12) foto John Stoel
In 2019 exposeert Serge dicht in de buurt van Etten-Leur: zijn schilderijen en sculpturen zijn te zien In het tentoonstellingsgebied ‘De Oase’ van het Bravis Ziekenhuis, locatie Roosendaal.
Hieronder enkele foto’s van deze tentoonstelling en een beschrijving:
Het werk van Serge Game voelt als een speels universum met ongemakkelijke rafelranden van insnoeringen en tussenruimtes die van een 3-dimensionale wereld gemakkelijk overklappen naar het vormenspel van de 2-dimensionale ruimte. Meanderende lijnen krijgen opeens vorm en als je nog eens kijkt, houden ze als banden de kleur gevangen. Soms wordt de verf letterlijk door lijmdammetjes gestuwd. De acrylverf wordt tussen de lijmranden gegoten waar verschillende kleuren organisch met elkaar mengen. Serge Game gebruikt nooit zwart omdat zwart dingen uitsluit. Zwart zuigt licht weg en wordt een gat. De kunstenaar als alchemist.
Tenslotte het recente werk: de zogenaamde Householdtotems, onder het motto ‘All things fantasmagorical’.
Deze werken maken deel uit van een doorlopende serie ‘Household Totems‘, die mensen in staat stellen zich in het leven van alledag te omringen met deze geweldige objecten: pure elegantie en een beetje als talismans uit een andere wereld.
Serge over deze serie: “De beelden worden gesneden, gelijmd en ingesnoerd – bijna ‘gedwongen’ te bestaan – voordat ze worden ondergedompeld in een bad van hars en pigmenten dat ze hun steenachtige uiterlijk geeft. Het resultaat is een alsmaar groeiende populatie van fantasmagorische, enigmatische objecten met groteske trekken en monumentale eigenschappen.”
Serge Game woont en werkt in Rotterdam.
Eèn van zijn inspiratiebronnen en favoriete kunstenaars is de Amerikaan Philip Guston.
Werk van Serge bevindt zich in de museum collecties van o.a. Boijmans van Beuningen, het Stedelijk Museum Schiedam, en het Fries Museum.
Uiteraard blijf ik de steeds naar verrassingen zoekende Serge volgen en horen we vast nog vaak van deze oud-KSE-leerling!