De vakantie is weer achter de rug en met frisse moed/tegenzin (doorhalen wat niet van toepassing is) gaan we weer van start om er het komend schooljaar weer wat van te maken. Mijn bijdrage daaraan zal weer bestaan uit het volgen van ontwikkelingen binnen mijn vakgebied, met name op de KSE in Etten-Leur, de school waar ik zoveel jaren met zoveel plezier heb mogen werken.
Mijn fantastische collega’s die het stokje van mij hebben overgenomen bijna tien jaar geleden, gunnen mij regelmatig een inkijkje in hun lespraktijk waarvan ik dan de resultaten hier mag laten zien. Ook oud-leerlingen houden me regelmatig op de hoogte van hun werkzaamheden als grafisch vormgever, beeldend kunstenaar of anderszins, en ook daar besteed ik graag op mijn blog aandacht aan. En als er nog oud-leerlingen zijn die werk uit hun KSE-tijd bewaard hebben en dat een keertje voor mij zouden willen fotograferen en doorsturen, dan zou ik dat fantastisch vinden en daaraan maar wàt graag aandacht besteden! Met andere woorden: materiaal en tips zijn altijd welkom!
In deze aflevering aandacht voor een van de laatste tekenopdrachten die mijn onvolprezen collega en vriend Richard Rokx afgelopen schooljaar aan zijn derdeklassers gegeven heeft en waarbij hij teruggreep naar een eerder succesnummer op Mavo 4, maar tòch even anders: de opdracht ‘Koei’ uit 2019.
Was de eerste versie van ‘Koei’ nog ècht specifiek bedoeld als (enigszins maffe) tekenopdracht, in deze meest recente versie van deze opdracht laat Richard zijn derdeklassers volkomen vrij: ‘Voor deze opdracht heb ik echt een beroep gedaan op creativiteit en inventiviteit. Alles mag, materiaal en techniek zijn vrij, zolang de link met een koe maar is te leggen. Geen kaders verder, geen voorbeelden, maar volledige creatieve vrijheid.’
Daar heeft collega Richard geen spijt van gehad want de oogst aan werkstukken die ik hier en later in een tweede aflevering rond dit thema laat zien was buitengewoon rijk. Gevoel voor humor, inventiviteit, creativiteit, het zat er allemaal in en zelfs de wat minder handige leerlingen wisten hun gebrek aan techniek of finesse te compenseren door grote originaliteit.
Veel plezier bij het bekijken van onderstaande resultaten, binnenkort nog meer van dit fraais!