Natuurlijk zijn tekenen, muziek en CKV niet de enige vakken die zich op de KSE bezig houden met media-educatie. Weliswaar waren zij aan het begin van het millennium de aanjagers toen de KSE zich profileerde met moderne media en daarmee nationaal en internationaal een visitekaartje afgaf wat er wezen mocht, maar van begin af aan is ook geprobeerd andere secties te overtuigen van de meerwaarde van het toepassen van moderne media in en buiten de lessen en hun leerlingen daarin wegwijs te maken.
Veel secties hebben daar de afgelopen jaren gehoor aan gegeven. Een prachtig voorbeeld, op initiatief van collega Nederlands Annerieke Tromp is hieronder te vinden. Deze hele coronatijd is natuurlijk bizar en heel vervelend. In mei van vorig jaar, tijdens de ‘intelligente lock-down‘ gedurende de eerste coronagolf toen ook de scholen gesloten waren,, schreef ik een opzet voor onderstaand stukje wat helaas nog steeds actueel blijkt te zijn……
Beperken we ons tot het onderwijs dan lijkt lesgeven op afstand (thans is het gelukkig weer niet zo ver, maar wat er komen gaat kan niemand voorspellen) een aardige oplossing, maar of je nou de docenten of de leerlingen spreekt: ze misten ze elkaar destijds toch wel heel erg in ‘real life’.
Ondanks alle beperkingen van toen zag je in die bizarre coronaperiode ook mooie dingen tot stand komen. Een voorbeeld daarvan op de KSE is het tijdschrift Corona Talk. Klas G2B vroeg zich een paar dingen af en kwam toen tot een besluit.
Wat doe je als je elkaar zo weinig in het echt mag zien?
De toenmalige leerlingen van G2B van mentor Annerieke Tromp vonden het vanzelfsprekend niet leuk en bedachten een extra opdracht om online intensief met elkaar te kunnen samenwerken. Ze maakten tijdens de lockdown met de hele klas een prachtig glossy tijdschrift. Wat welkom extra leesvoer in coronatijd.
In deze glossy lees je van alles over: thuisonderwijs, wat vinden we daarvan?, tips tegen verveling, quarantaine meals, er zijn moppen, een woordzoeker en natuurlijk interviews: met de rector, een vwo-2 leerling en docent geschiedenis Woestenberg.
Een mooi resultaat en erg leuk om te lezen! Vooral het vraaggesprek met nieuwe rector Jan van Heukelum die door de Coronasituatie letterlijk voor de leeuwen gegooid werd en meteen moest laten zien wat hij waard was, is een mooi stukje journalistiek !
Behalve interessant en (helaas) nog steeds actueel leesvoer, is dit eenmalige tijdschrift ook heel fraai vorm gegeven. Mooie foto’s (al mis ik eigenlijk een foto bij het interview met de rector) en een consequent volgehouden lay-out die overzichtelijk en helder oogt, maken het blad uitstekend leesbaar. Complimenten voor de toenmalige klas G2B en de mentor!
Lees je het blad liever online? Dat kan via deze link!