Een tijdje geleden heb ik een berichtje geplaatst over Iris van Hassel, die thans haar sporen als illustrator van kinderboeken aan het verdienen is. Iris heeft in 2015 haar Havo- loopbaan op de KSE afgesloten met tekenen in haar pakket bij mijn onvergetelijke vriend en collega Michiel Eikenaar.
Daarna heeft zij haar studie zeer succesvol voortgezet aan de Utrechtse HKU. Iris en ik zijn na de plaatsing van het hierboven vermelde blogbericht nader met elkaar in contact gekomen en zij was zo lief werk dat zij op de KSE èn thuis gemaakt had aan mij op te sturen. Ik was namelijk heel erg benieuwd hoe zij zich in de loop der jaren ontwikkeld had tot iemand die, barstend van het talent, de HKU op voortreffelijke wijze zou afsluiten om daarna succesvol als illustrator, storydesigner en animator verder te gaan. Bovendien lijkt het me erg interessant voor de huidige generatie KSE-ers en andere middelbare scholieren met vergelijkbare ambities te weten hoe je je in de loop der jaren kunt ontwikkelen. Maar ik laat graag Iris zelf eerst aan het woord hierover:
“In de eerste jaren van de KSE (havo 1 en 2) hield ik heel erg van sprookjes en fantasie en tekende ik vooral dingen die daar gerelateerd aan waren, met potloden en alcohol markers. In havo 3 kan je zien dat ik ben begonnen met digitaal tekenen, wat heel erg veel oefening vergde maar wat ik wel erg leuk vond omdat het iets nieuws was. Eind havo 4/begin havo 5 ben ik tekenen ineens veel serieuzer gaan nemen, omdat ik me realiseerde dat ik heel erg graag voor mijn vervolgopleiding verder wilde gaan met wat ik het leukste vond om te doen. Ik ben toen een schetsboek gaan bijhouden en meer gaan oefenen met achtergronden en mijn eigen verhalen en karakters maken. Ook ben ik toen meer gaan experimenteren met materiaal (waterverf, inkt, houtskool etc.). Dit bleek uiteindelijk heel erg handig te zijn geweest bij mijn toelatingen op kunstscholen. Toch heb ik op de KSE altijd mijn werk op papier en digitaal gescheiden van elkaar gehouden. Vervolgens heb ik op de HKU, mijn vervolgopleiding, geleerd dat het juist heel erg goed werkt om digitaal en traditioneel met elkaar te mengen, wat ik tot nu toe nog steeds gebruik als mijn meest favoriete werkwijze.”
Hoe Iris zich ontwikkelde is het beste te zien aan haar werk. Vandaag toon ik hier wat KSE-werk van haar uit de onderbouw èn wat zij daarnaast in diezelfde tijd thuis zoal maakte, waaronder haar eerste digitale tekening! Met dat digitale tekenwerk is het, zo te zien, allemaal ècht begonnen en steeg de kwaliteit van het ‘analoge’ tekenwerk navenant mee, zie de hele fraaie tekening ‘Bonzai‘ hieronder. Een volgende keer laat ik van Iris KSE-bovenbouwwerk mèt het werk van thuis zien, en daarin zal te constateren zijn hoe krachtig vanaf de derde klas de sprong voorwaarts, die zich hieronder in het digitale werk van Iris, al aankondigt, blijkt te zijn geweest!
Ben je benieuwd naar het huidig werk en dat wat zij op op de HKU gemaakt heeft? Bekijk dan de website van Iris en haar Instagrampagina.