Het is natuurlijk een grote ellende, die coronapandemie, maar desondanks blijkt elke keer weer dat de creatieve breinen van de collega’s van de sectie tekenen en media van de KSE er tòch inspiratie uit kunnen putten!
Tijdens de afgelopen lockdown, en nu ook nog steeds, worden er veel lessen digitaal gegeven via Teams. Mijn voortreffelijke opvolger en collega Dave Roelands kon zich goed voorstellen dat niet iedereen het leuk vond om tijdens de online les in beeld te komen in zijn of haar huiselijke omgeving. Voor veel mensen voelt dat tenslotte als een inbreuk op de privacy, constateerde Dave. Als je de camera aanzet kan iedereen zo je kamer in kijken en dat vinden mensen niet altijd even prettig.
Om aan dit bezwaar tegemoet te kunnen komen heeft Dave het volgende er op gevonden.
Ze besloten hun zes Mavo-3-klassen de opdracht te geven om een eigen Teams-achtergrond te ontwerpen. Het zou dan de bedoeling zijn in Teams deze zelf gemaakte achtergrond in te stellen tijdens de online-lessen zodat de kamer waarin je in werkelijkheid zit, niet meer te zien is.
Zoals te lezen valt in de lesbrieven hieronder mogen de leerlingen bijvoorbeeld een stads- of dorpsgezicht tekenen, of een landschap, een zelfbedachte plek, als er maar diepte in zit. Bij deze opdracht ontdekken de leerlingen meteen hoe die diepte gerealiseerd kan worden: door gebruik te maken van overlapping, afsnijding, coulissenperspectief, lijnperspectief of repoussoir. Om uit te vogelen wat deze begrippen inhouden wordt verwezen naar de fraaie digitale methode waar ik het hier al eens over gehad heb.
Leerlingen kregen bij het ingaan van de nieuwe lockdown hun tekendoos en papier mee naar huis, zodat iedereen over de juiste materialen kon beschikken. De afgelopen weken werd er door de 3-mavo-leerlingen gewerkt aan hun idee en druk schetsen gemaakt; na de carnavalsvakantie moesten ze het eindresultaat inleveren. En dan hopen Dave en de andere KSE-docenten in de les meer leerlingen met de camera aan te zien, tegen de achtergrond van hun zelfbedachte werkstuk!
BN/DeStem vond het idee zo leuk dat de krant er een artikel tegenaan gooide wat hier te lezen is!
Hieronder de lesbrieven die voor de leerlingen gemaakt zijn, een aantal van de eerste eindresultaten van M3A en M3B, gemaakt in diverse technieken (teken-en schilderwerk, maar ook collage en computertekeningen) en enkele foto’s van leerlingen van Dave vóór hun zelf gemaakte achtergrond tijdens een digitale les via Teams. Binnenkort meer achtergronden van andere klassen!