Het is altijd leuk om mee te mogen kijken over de schouder van kleindochter Britt, die thans op de KSE Havo 4 onveilig maakt. Het is daarbij natuurlijk logisch dat ik vooral geïnteresseerd ben in vakken die ik vroeger zèlf heb mogen geven op de KSE, zoals in dit geval CKV (in mijn tijd heette dat nog CKV1).
Eèn ding is echter de afspraak: opa mag zich tijdens het werkproces niet bemoeien met wat kleindochterlief allemaal sjouwt en krijgt pas na voltooiing e.e.a. te zien en, zoals nu, toestemming om erover op zijn blog te schrijven!
Zeker in deze tijden van corona heb ik erg veel respect voor mijn voormalige collega’s en hoe zij, vaak gedwongen tot onderwijs op afstand, hun lessen en opdrachten inrichten.
Vandaag een opdracht voor CKV, waarbij de leerlingen zich moeten oriënteren op een kunststroming en naar aanleiding van de desbetreffende stroming een praktisch werkstuk moeten maken (in dit geval een schilderij) dat duidelijk betrekking heeft op die stroming. Zoals hieronder te zien is in de opdrachtomschrijving ben je een beetje afhankelijk van het lot (wat is de beginletter van je achternaam?) welke stroming je op je bordje krijgt. Britt mocht aan de slag met het Constructivisme, niet ècht een makkelijk toegankelijke stroming, afkomstig uit het Rusland van de revolutie van 1917. Hieronder zie je hoe de opdracht geformuleerd werd:
Het verslag van Britt dat zij gemaakt heeft over het Constructivisme is te vinden in dit document.
Vervolgens diende er een 2-dimensionaal werkstuk gemaakt te worden, dat geïnspireerd was op een van de besproken kunstwerken in het theorieverslag. Dit is de daarbij horende instructie:
Hieronder het beeldend proces, vastgelegd in diverse stadia en het eindresultaat waarbij Britt een nooit gerealiseerd gebouw van de Russische architect Vladimir Tatlin laat uittorenen boven de skyline van Moskou, terwijl, als een opgaande zon, een reusachtige ster (het symbool van de Communistische revolutie) boven de stad uitkomt. Het schilderij is gemaakt met acrylverf.
Britt’s docent voor CKV in Havo 4 is mevrouw Fieke Bakx. Zij waardeerde Britts werk met een 7 (voor het theorieverslag) en een 8,5 voor het schilderij.