Hoe kom je te weten waartoe een leerling in staat is qua teken- en schildertechniek en hoe hij in staat is de fantasie de vrije loop te laten en dat vast te leggen in een werkstuk?
Kortom: wat heeft een leerling in zijn mars aan het begin van het examenjaar Mavo 4? Dè manier om dat te ontdekken komt van collega’s Richard Rokx en Dave Roelands: ‘doe eens gek!’
Bij de opdracht ‘Koei’ die ik eerder hier besproken heb, gingen zij uit van hetzelfde vertrekpunt.
Hun opdracht ditmaal aan de leerlingen: ‘Waar denk je aan als ik “kangoeroe” zeg? Er werd van de leerlingen dus verwacht dat zij op dit beest volop zouden gaan associëren en dat men zijn of haar idee in een techniek naar eigen keuze op het papier zou zetten. En ook deze keer werden mijn collega’s niet teleurgesteld: zoals hieronder (en dat betreft slechts een selectie) te zien is leverde deze tekenopdracht weer een veelheid aan verrassende en originele werkstukken op!
Voor de goede orde: deze opdracht, gegeven in augustus/september 2018, werd gemaakt voordat Australië geteisterd werd door de rampzalige bosbranden.