Onlangs hebben we hier al geconstateerd dat de legpuzzels op het ogenblik zò populair zijn geworden dat de vraag groter is dan het aanbod. Dat blijkt echter ook het geval te zijn bij bordspellen. Bordspellen zijn door corona nog populairder dan eerst. Veel spellen zijn zelfs zo in trek dat ook spelletjeswinkels en fabrieken de vraag soms niet meer aan kunnen.

In je uppie naar een beeldscherm kijken of de hele avond ‘binge watchen ‘op Netfix is tenslotte ook niet alles en samen met het gezin of andere huisgenoten een ‘ouderwets’ bordspel spelen blijkt dan een gezellig alternatief.
Dit nieuws trok mijn aandacht omdat ook binnen het onderwijs (educatieve) spelletjes steeds populairder worden. Op speelse wijze is het vaak mogelijk leerlingen iets te laten opsteken, terwijl zij er zelf ook plezier in hebben.

Tijdens de ontwikkelingen in de begintijd van internet, zo’n 25 jaar geleden,  namen mijn collega Hans Lefèvre, ondergetekende en onze leerlingen deel aan de toen zeer prestigieuze website-ontwerp-wedstrijd  ThinkQuest. Bij de wedstrijden voor ThinkQuest was het de bedoeling dat leerlingen voor hun eigen leeftijdsgenoten educatieve websites ontwikkelden om op die manier in hun eigen vorm en op hun eigen wijze leerzame content aan ‘soortgenoten’ te leveren. Spelletjes hoorden daar dan natuurlijk ook bij. Hieronder enige voorbeelden van zulke (hopelijk nog werkende) spelletjes uit diverse prijs winnende websites zoals ‘de Kunstkijker‘ en ‘Dans maar!‘  Met name het spel ‘Houd de dief’ en het ‘Ontwerpspel’, waarmee je een eigen choreografie met zelf gekozen muziek en zelf gekozen decors kon maken waren voor die tijd baanbrekend. Onder de plaatjes hieronder kun je klikken om het spel te spelen. Hiervoor verantwoordelijke programmeur en websitedesigner Mark van der Net, oud KSE-leerling, heeft toen schitterende dingen gemaakt! Als architect is hij ook steeds op zoek naar nieuws: zo was hij als eerste die bouwpakketten voor ‘Tiny Houses’ op de markt bracht.
Ook eerdere ThinkQuest successen zoals Volcanoes online en Van Gogh at Etten hadden spelletjes in de aanbieding , zoals hier en hieronder bij de plaatjes te zien is.

puzzels weg

Van Gogh at Etten: puzzels

quizzen weg

Van Gogh at Etten: quizzen

Defend en Attack, schietspel uit 2002

Defend en Attack, schietspel uit 2002

Maar de inleiding ging niet over het digitale werk, al gaan die spellen in Coronatijd ook als warme broodjes over de toonbank. Tijdens de laatste open dag op de KSE in januari 2020 viel mijn oog op een drietal bordspellen, vervaardigd door leerlingen van collega Arno Roks, met de bedoeling hun medeleerlingen wat te laten opsteken over kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing. Als onderwerp van het spel kon men kiezen tussen Expressionisme, De Stijl en het Kubisme. De leerlingen hebben vervolgens in groepjes in gezamenlijk overleg zelf de opzet van het spel verzonnen, de spelregels vastgesteld, de vormgeving voor het spel ontworpen en het totaal uitgevoerd in de tekenlessen. Vervolgens moest elk spel gepresenteerd worden aan de klasgenoten en ging men elkaars spel spelen, zoals allemaal te lezen valt in de lesbrief hieronder.
Een mooie opdracht, waarbij praktisch werk (ontwerpen, tekenen, schilderen) en theorie (Kunstgeschiedenis en Kunstbeschouwing) hand in hand gaan.

De lesbrief

De lesbrief

Kubismespel

Kubismespel ‘Kubisk’

Handleiding Kubisk

Handleiding ‘Kubisk’

Spel Expressionisme 'De veiling'

Spel Expressionisme ‘De veiling’

Overzicht spelletjes

Overzicht spelletjes

 

Reacties op “Spelletje doen?”

Er is al één reactie geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

  1. Joke Klep via FB:
    Kansen zien ..

    Sjaak Jansen op 27 november 2020 om 13:44 uur.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of een ander social media kanaal!

Zelf reageren