We zijn terug na een hopelijk voor iedereen geslaagde vakantie!
Met frisse moed begin ik weer aan een nieuwe reeks blogs. Wat zal het schooljaar 2020-2021 brengen in deze onzekere (corona) tijden? We beginnen met een terugblik op afgelopen schooljaar. Het thuisonderwijs van die afgelopen corona periode was volgens mij best wel een spannend experiment voor mijn collega’s tekenen op de KSE. Natuurlijk: de digitale thuisopdrachten zaten goed in elkaar en de stap voor stap handleiding begeleidde de leerling netjes bij het proces, maar even goed: gáán ze het ook dòen?
Altijd spannend dus wat er binnenkomt tegen de afgesproken deadline. Hebben de leerlingen de opdracht serieus genomen? Hebben ze niet teveel technische problemen ondervonden? Vonden ze het een leuke opdracht? Hoe is de kwaliteit van het werk?
Een van die digitale opdrachten voor de leerlingen uit de derde klas was ‘Ontwerp een ‘design’ voor je eigen quarantaine (studeer)kamer’. De exacte opdracht, het stappenplan en alles wat daar bij hoorde vind je hier.
Bij zo’n opdracht kom je verschillende probleemstellingen tegen. Hoe deel je je kamer in? Voor wat voor meubels kies je? Kies je voor veel spullen of houd je het liever overzichtelijk? Voor wat voor kleuren en wanddecoratie kies je?
Men diende dus op de computer met hulp van een doordacht stappenplan en eventueel de docent-op-afstand een nauwkeurige plattegrond op schaal te tekenen van een gewenste (slaap/studeer)kamer, daarbij een persoonlijke styling te bedenken voor deze ‘ideale kamer’ van zijn/haar dromen (interieurontwerp) en dit alles om te zetten tot een professioneel ogend digitaal eindresultaat in het online tekenprogramma Floorplanner.
Mijn goede collega Dave Roelands heeft me een uitgebreide selectie uit het werk van zijn pupillen uit de derde klassen toegestuurd n.a.v. deze opdracht . Zelfs online hebben Dave, en ongetwijfeld ook de andere collega’s, de kids prima weten te motiveren tot optimale prestaties, terwijl derdeklassers nou niet bepaald het makkelijkste en meest gemotiveerde publiek zijn! Het mag duidelijk zijn: de tekendocenten mogen echt supertrots zijn op de prestaties van hun leerlingen en de ingeleverde eindresultaten!
Kijk zelf maar eens naar deze eerste selectie, er komt nog meer!