Hoogste tijd voor weer wat kleur na al die zwart-wit foto’s op mijn vorige blogs met een serie mooi werk die ik nog op de plank had liggen, gemaakt bij collega Dave Roelands door zijn derdeklassers. Het betreft hier de opdracht ‘Google-Doodle’ waaraan ik al eens een keer eerder aandacht heb besteed met een bericht over een grote hoeveelheid schetsen en ideeën waarvan er hier een aantal te zien zijn geweest op dit blog.
Zoals je misschien weet houden de makers van Google ervan om bij bijzondere gelegenheden hun logo daarbij aan te passen: er wordt gespeeld met animaties, de letters worden veranderd en er wordt alles aan gedaan om een bij het thema of onderwerp behorende sfeer te creëren. Google Doodle heet dit verschijnsel waarover hier nog meer te lezen is!
Dave heeft in dit geval de opdracht bedacht voor havo en vwo 3 leerlingen aan het einde van schooljaar 2018-2019. Aan de hand van een helemaal zelfgekozen thema ontwierpen deze leerlingen hun eigen Google-Doodle. Ze mochten en konden dus uitgaan van een onderwerp uit de eigen belangstellingssfeer en daar, binnen het Google-Doodle-concept hun fantasie op los laten. Uitwerking en materiaal- en techniekkeuze waren hierbij volledig vrij, alleen het formaat stond vast: A3.
Doel van de opdracht: leerlingen kennis laten maken met de (vrije) en zelfstandige manier van werken zoals dat in de bovenbouw gedaan wordt, ervaren hoe het voelt om een deadline te hebben en daar tegenaan te werken. Hoe het is om te ervaren om zelf je eigen thema, materialen en uitwerking te mogen kiezen en daar de consequenties voor het eindwerkstuk uit te trekken. Hoe is het om procesmatig te werken?
Daves leerlingen bleken uiteindelijk deze manier van werken erg leuk, interessant en leerzaam te vinden en dat is duidelijk te zien aan onderstaande eerste reeks resultaten van deze opdracht. Een tweede reeks met meer mooi werk volgt!