Het wordt onderhand een eentonig verhaal want elke keer worden mijn verwachtingen overtroffen als ik zie wat de leerlingen van collega Dave Roelands weer gepresteerd hebben bij hun ‘tekenopdrachten op afstand‘. Wat er daarbij op digitale wijze tot stand wordt gebracht is ronduit verbluffend.


De brugklassen V1A en V1B waren op school bij tekenen al bezig met de opdracht ‘Gewoon Alledaags’, een schilderopdracht geïnspireerd op het werk van de hedendaagse kunstenaar Serge de Vries die op kleine paneeltjes realistische olieverfschilderijtjes maakt met daarop alledaagse voorwerpen en uitzichten.

De kunstenaar over zijn werk:
‘Fotografisch werken is niet mijn doel. Ik wil juist dat je de penseelstreken ziet. Daarmee probeer ik je te sturen. Je aandacht te trekken naar dat deel van mijn werk dat ik belangrijk vind. Dat deel krijgt net iets meer aandacht dan de rest. Met net iets meer details.’ 

Serge de Vries: Donut nr.4

Serge de Vries: Donut nr.4

Serge de Vries: Houten trein

Serge de Vries: Houten trein

Serge de Vries: Schaar nr.2

Serge de Vries: Schaar nr.2

Serge de Vries: Lollie nr.5

Serge de Vries: Lollie nr.5

Serge de Vries: Kop en schotel

Serge de Vries: Kop en schotel

De schilderopdracht van de brugklassers van V1A en V1B , geïnspireerd op het werk van de Vries, wacht op school nog op afronding. De leerlingen hebben de afgelopen weken echter niet stil gezeten bij de digitale verwerking van deze opdracht! Vanachter de laptop hebben de brugklassers in het programma Sketchbook  een digitale versie van deze opdracht gemaakt.

Als ik zie hoe we 20 jaar geleden op de KSE leerlingen lieten tekenen met de grafische editor van het tekstverwerkingsprogramma WordPerfect kan ik alleen maar jaloers zijn op de tools die mijn huidige collega’s gratis ter beschikking staan en wat voor mogelijkheden er zijn.

De eindresultaten zijn dan ook werkelijk prachtig geworden zoals op het door Dave samengestelde prikbord hieronder te zien is. Hierbij natuurlijk ook de lesbrief die, gezien de resultaten, een prima leidraad geweest is bij het tot stand komen van de zeer fraaie resultaten van deze opdracht. Op de werkstukken van Dave zijn leerlingen zal ik in een latere aflevering van dit blog nog uitgebreider terugkomen!

Ondanks alle corona-ellende word ik helemaal blij als ik zie hoe mijn collega’s van de nood een deugd weten te maken en zo zelfs op afstand in staat zijn hun leerlingen te inspireren en te enthousiasmeren met prachtige eindresultaten.

Lesbrief 'Gewoon alledaags'

Lesbrief ‘Gewoon alledaags’ 1

Lesbrief 'Gewoon alledaags'

Lesbrief ‘Gewoon alledaags’ 2

Lesbrief 'Gewoon alledaags'

Lesbrief ‘Gewoon alledaags’

Lesbrief 'Gewoon alledaags'

Lesbrief ‘Gewoon alledaags’ 4

Lesbrief 'Gewoon alledaags'

Lesbrief ‘Gewoon alledaags’ 5

ALLEDAAGS

Gewoon alledaags

Reacties op “Tekenles in Coronatijd Deel 3 : Gewoon alledaags”

Er zijn al 9 reacties geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

  1. Margot van Dijk via FB:
    Die dreft is goed gelukt

    sjaakjansen op 8 mei 2020 om 08:21 uur.

  2. Anne-Marie Roovers via FB:
    Superknap

    sjaakjansen op 8 mei 2020 om 08:22 uur.

  3. Renate Engelen via FB:
    Het ziet er heel tof uit!

    sjaakjansen op 8 mei 2020 om 08:23 uur.

  4. Petra van Gulik via FB:
    Wauw!!

    sjaakjansen op 8 mei 2020 om 08:23 uur.

  5. Dave Roelands via mail:
    Top Sjaak! Bedankt!

    sjaakjansen op 8 mei 2020 om 10:30 uur.

  6. Herman van den Bossche via FB:
    Er zitten hele mooie bij.

    sjaakjansen op 8 mei 2020 om 14:15 uur.

  7. Joke Klep via FB:
    inderdaad, gewoon maar dan anders… verrassende resultaten !

    sjaakjansen op 8 mei 2020 om 16:55 uur.

  8. Rene Klep via FB:
    Mooi Sjaak, in 1973 keerde ik dat heel anders van jou in de brugklas

    sjaakjansen op 8 mei 2020 om 19:34 uur.

  9. Bianca Linders Via FB:
    Wauw

    sjaakjansen op 8 mei 2020 om 22:53 uur.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of een ander social media kanaal!

Zelf reageren