Soms is het wel eens goed om een opdracht door leerlingen te laten uittesten. In dit geval mochten een aantal Vwo 2 leerlingen en leerlingen van het NH4-uur (Havo 3 leerlingen die gekozen hebben voor KUBV, Kunst Beeldende Vorming als examenvak) van collega Dave Roelands eens kijken wat zij met onderstaande opdracht konden.
Zoals te zien is, kun je stellen dat Paper art een ruim begrip is waar veel onder kan vallen. Het kan variëren van een reliëfkaart, opgebouwd uit laagjes van verschillende hoogte, tot complete 3-dimensionale werken. In dit geval is gekozen voor de eerste variant die natuurlijk het dichtst bij het 2-dimensionale blijft.
Binnen deze opdracht ‘Paper-Art’ werden verschillende opdrachten en mogelijke invalshoeken als onderwerp aan de leerlingen aangeboden en door hen uitgeprobeerd.
Bijvoorbeeld: ontwerp met papier een affiche waarmee je ergens aandacht voor wil vragen. Dat kon voor een festival of concert zijn, maar mocht ook gaan over de hoeveelheid plastic in onze oceanen. Ook reclame affiches en decoratieve verbeeldingen van mens of dier mochten vervaardigd worden zoals hieronder te zien is.
Leerlingen hoefden deze opdracht niet alleen te doen maar mochten in koppeltjes of in drietallen samenwerken.
Mocht daar behoefte aan zijn (voor bijvoorbeeld de lettering) dan kon digitale bewerking in Photoshop ingezet worden.
Wie de resultaten hieronder bekijkt (er zit ècht monnikenwerk bij) zal het met me eens zijn dat dit een opdracht is die gerust binnen het bestaande leerplan uitgevoerd kan worden door tweede- of derdeklassers. Experiment geslaagd!