Het valt niet altijd mee om leerlingen uit te leggen waarom ook abstracte kunst zijn waarde kan hebben, zoals onlangs al hier beweerd. Op Havo en Vwo zat in het bovenbouwcurriculum in het verleden jaren lang de opdracht ‘Blow-up’.
Door met een motiefzoekertje een detail te kiezen en dat steeds verder uit te vergroten kwam je uiteindelijk tot een abstrahering. De vier werkstukken hieronder zijn tot stand gekomen volgens dat principe, en laten duidelijk de stapsgewijze uitvergroting en abstrahering zien.
V4-Blow-up Brigitte Buiteman
V4-Blow-up Peggy Winde
V4-Blow-up Dimphy van de Berg
V4-Blow-up Willemijn Steenkist
Je kunt het ook anders aanpakken. Uitgaande van een zo realistisch mogelijke voorstelling, deze vervolgens stileren in zelf gekozen kleuren, om vervolgens abstract te eindigen in een zelf uit de kunstgeschiedenis gekozen stijl.
Onderstaande werkstukken zijn destijds tot stand gekomen onder bezielende leiding van mijn beste collega Michiel Eikenaar, die zijn leerlingen stimuleerde ook het nodige kijkwerk te verrichten in boeken en op websites over abstracte kunst om zo tot een verantwoorde keuze te komen.
Hieronder daarvan een aantal fraaie voorbeelden. Hoe de laatste jaren deze thematiek nog steeds op de KSE wordt aangepakt, o.a. door collega Dave Roelands zal te zien zijn in een volgend blog.