Het is 1997. Internet is aan zijn opmars begonnen. Steeds meer mensen krijgen een internetaccount en bellen via hun telefoonlijn met behulp van een modem in op het World Wide Web. In de Verenigde Staten komen mensen die met dit medium al fortuin gemaakt hebben op een schitterend idee: zij richten de stichting ThinkQuest op.
ThinkQuest moedigt scholieren wereldwijd aan om mee te doen aan een wedstrijd. Wie maakt de beste educatieve website? Voor leerlingen, door leerlingen. Dikke prijzen te winnen, want ‘the sky is the limit’.
Teamwork, het liefst internationaal, onderzoek, vormgeven, daar gaat het zoal om in deze we(d/b)strijd!
Ik heb het laatst eens uitgerekend. Wist je dat tussen 1997 en 2004 er in de nationaal en internationaal georganiseerde ThinkQuest wedstrijden door de KSE-leerlingen grote bedragen gewonnen zijn? In 1998 en 2000 in de internationale versie studiebeurzen t.w.v. 15.000 dollar èlk (plus reizen naar Los Angeles en Genève waar de prijsuitreikingen plaats vonden) en een geldprijzenbedrag van 22.500 gulden in de Nederlandse versie van de wedstrijd en in 2002 t/m 2004 in de diverse ThinkQuestwedstrijden geldprijzen met een totaal van 30.750 euro?
Bij de wedstrijden waren er bovendien ook geldbedragen als prijs voor de begeleiders/coaches van de winnende teams en voor de school waar zij opzaten en zijn er ook computers gewonnen door hen, dus je kunt stellen dat deze wedstrijden ons (de deelnemende leerlingen en coaches op de KSE en de KSE zelf) geen windeieren gelegd hebben.
Maar er was nog meer. Behalve hoofdprijzen hebben deze wedstrijden de KSE zowel landelijk als wereldwijd ontzettend veel publiciteit wereldwijd opgeleverd. Maar vooral stimuleerde deze wedstrijd een totaal nieuwe manier van leren. Dankzij de internationale samenstelling van de teams maakte men kennis met tal van culturen en levenswijzen en ging men samenwerkingsverbanden èn vriendschappen aan die reikten over grenzen van landen èn tijdzones. Leerlingen dienden bovendien zelf rond het voor de te ontwerpen site een probleemstelling te kiezen en taken te verdelen waarbij programmeerkennis, kennis van het Engels en talent voor vormgeving van de website onontbeerlijk waren. Daarom is het zo jammer dat een dergelijke ‘webstrijd’ er vandaag de dag niet meer is want de uitdaging die ThinkQuest de leerlingen gaf, maakte dat leren leuk werd!
In de beginjaren van internet was bij het ontwikkelen van dit soort educatieve sites het interactieve aspect al heel belangrijk. Quizzen en puzzels in een speels jasje gegoten moedigden bezoekers aan het op de site geleerde op speelse wijze te evalueren. Voor het eerst hebben we dat uitgebreid toegepast met Volcanoes Online uit 1998. Helaas is van ‘Volcanoes’ slechts zwaar ‘verminkt’ hier nog wat terug te vinden maar alles over deze website is hier verder te vinden.
Hieronder de originele tekeningen die ik nog had liggen en die ik gemaakt heb voor de diverse interactieve spelletjes voor Volcanoes online. Behalve een beginscherm voor een interactieve quiz en een interactief kruiswoordraadsel over vulkanische begrippen, zijn er ook wat tekeningetjes te zien die op het scherm verschenen als de opgaven goed waren opgelost.
Ons teamlid uit Singapore en vormgever van de website Galvin fungeerde steeds als model en begeleidend figuurtje. De spellen waren zò geprogrammeerd dat er verschillende versies van waren. Aan elk spel hing dan ook een behoorlijke database, een stukje programmeren wat in die jaren als een technisch hoogstandje gold.