Bij het maken en ‘ontwerpen’ van een tekenopdracht ga je als tekendocent niet zomaar over een nacht ijs. Veel mensen dachten/denken dat je ’s morgens op de fiets naar school nog even verzon wat je de kinderen nu weer eens zou laten tekenen. Zo werkt het natuurlijk niet.

Bij het ontwikkelen van een opdracht zijn een aantal zaken essentieel. Probleemstellingen als ‘welke beeldaspecten en vaardigheden wil ik aan de orde stellen’, ‘hoe past deze opdracht in het totale leerplan (m.a.w. wat kennen en kunnen de leerlingen al en wat voor nieuws gaan ze leren en ervaren in de nieuwe opdracht)’, ‘sluit de opdracht aan bij de belevingswereld van de doelgroep’, ‘zijn er relaties te leggen met de beeldende kunst’, en nog wat andere zaken zoals techniek en werkwijze.

Ideaal is natuurlijk een thema waar voor ieder wat wils uit te halen valt en waar voldoende uitdaging achter zit om een boeiend beeldend proces bij de leerling op gang te brengen.

Met zijn opdracht ‘Onderweg’ uit 2017 ,voor zijn leerlingen van Mavo 3 en Havo 3 is collega Dave Roelands (hij heeft mij in 2012 op meer dan waardige wijze opgevolgd!) er in geslaagd zijn leerlingen te inspireren tot een scala van werkstukken waar elke leerling vanuit zijn eigen achtergrond en ervaringswereld wel wat uit kon halen.

Het is verbazend om te zien hoe deze toch niet altijd even makkelijke leeftijdsgroep de opdracht van Dave heeft opgepakt en tot een origineel goed einde heeft weten te brengen.  De leerlingen waren vrij in de techniek(en) waarin zij werkten en mochten zo laten zien wat ze met de door hen gekozen materialen en werkwijze in hun mars hadden. Een hele grote variatie van beeldende interpretaties rond het thema ‘Onderweg’ was het resultaat zoals hieronder te zien is.

Commentaar en eindconclusie van docent Dave: ‘Credits aan m’n mavo- en havo- 3 leerlingen, ze hebben fantastisch werk geleverd!’  En zo is het maar net!

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Onderweg

Reacties op “Onderweg, een tekenopdracht voor derde klassers”

Er zijn al 3 reacties geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

  1. Inderdaad creatief werk, en het thema ‘Onderweg’ blijkt, zoals te zien, op veel verschillende manieren interpreteerbaar. Zelf vind ik de letterlijke interpretatie / poster met het karretje erg geslaagd, maar ook de collage d.m.v. geschiedenis / biografie met foto’s erg goed gevonden.

    Martin op 16 september 2019 om 06:26 uur.

  2. Dave Roelands via FB:
    Mooie woorden Sjaak Jansen! Dankjewel!

    sjaakjansen op 16 september 2019 om 10:32 uur.

  3. Joke Klep via FB:
    wat ’n diversiteit, onderweg naar ‘Neverland’, je moet er maar opkomen

    sjaakjansen op 16 september 2019 om 21:05 uur.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of een ander social media kanaal!

Zelf reageren