Er komt best veel kijken voor leerlingen en hun docent, als zij het eindexamen tekenen op Mavo tot een goed einde willen brengen. Het betreft hier zowel voor de praktijk als voor de theorie (kunstgeschiedenis/Kunstbeschouwing) een centraal landelijk examen.
Dankzij mijn beste oud-collega Richard Rokx heb ik hier de mogelijkheid jullie een blik te gunnen op zo’n Centraal Praktisch Examen (CPE) zoals gedaan is in het afgelopen schooljaar 2018-2019. Het thema luidde ‘identiteit’. Om de leerlinge wat op weg te helpen zorgde het CITO voor een boekje, waarvan je hier de digitale versie vindt, met daarin een aantal invalshoeken binnen dit thema waarbij voor elke invalshoek een aantal voorbeelden binnen de (toegepaste) kunst ter inspiratie gegeven werden.
Heel vroeger (in 1997 om precies te zijn) heb ik de opdracht ‘identiteitskaart’ waarvan je hier meer vindt, al eens voorgelegd aan mijn leerlingen. Zo zie je maar: L’histoire se répète’.
De diverse invalshoeken waren de volgende:
- Identiteitsbewijs
- Zelfportretten
- Online identiteit
- Verhalend (groeps)portret
- Culturele identiteit
- Huisstijl
De leerlingen moeten het hele proces, vanaf het kiezen voor een invalshoek tot en met de evaluatie van het uiteindelijke eindwerkstuk stap voor stap vastleggen binnen een procesbeschrijving die hier te vinden is. Het is de bedoeling dat de docent-examinator zowel het praktijkwerk als de procesbeschrijving bij de beoordeling betrekt.
Hieronder is, rijp en groen, het eindresultaat te zien van de Mavo-tekenklas van 2019. Ik heb expres nergens de gekozen invalshoek erbij vermeld. Probeer maar eens te ontdekken welke elke kandidaat gekozen heeft!