Een van de leerlingen die ik tot mijn grote plezier sprak tijdens de reünie van 23 september jl. was Ginny Schijvenaars. In 2002 t/m 2004 ben ik haar teken- en CKV-docent geweest in Havo 4 en 5. Dat was in de jaren dat ik samen met mijn beste collega Michiel Eikenaar structureel begon met medialessen.
Allebei zochten we naar een manier om de praktijkopdrachten bij CKV1 die door alle leerlingen gemaakt moesten worden, dus ook door diegenen die totaal geen feeling hadden voor beeldend werken in welke vorm dan ook, aantrekkelijker te maken. Zeker voor de leerlingen uit de examenklassen die eigenlijk maar het liefst die ‘CKV-shit’ zo lang mogelijk uitstelden met al het gedoe van dien.
Na de nodige experimenten in afzonderlijke klassen was het in 2004 zover: voor alle examengroepen werd de opdracht: ‘maak met jouw klas een soapaflevering’. Hoe dat uitgepakt heeft lees je hier.
In de aflevering van H5A speelde Ginny een van de hoofdrollen en verrichtte zij achter de schermen ook nog de nodige hand- en spandiensten. Hieronder is die aflevering te vinden en verder zie je een greep uit het tekenwerk van Ginny.
Hieronder de opdracht ‘Blow up’ waarbij je door steeds in te zoomen op een zelf gekozen afbeelding in vier stappen tot een abstrahering komt. Na zo’n beeldverhaal in potlood opgezet te hebben, worden er wat fotokopieën op verkleind formaat gemaakt waarmee kleurstudies gemaakt worden waarna de definitieve kleurstelling voor het beeldverhaal gekozen wordt. Het schilderen van het beeldverhaal is stap twee. Stap drie bestaat uit een aantal factuur- en textuur-studies met allerlei verschillende materialen (deze ontbreken helaas omdat er ook wel eens aan bederf of schimmel onderhevige bestanddelen gebruikt werden, letterlijk van alles werd er door de verf gemengd!), om te komen tot een materieschilderij wat gebaseerd diende te zijn op het laatste plaatje van het beeldverhaal. Uiteraard maakte een verslag van het proces ook deel uit van de collectie.
Hieronder een tweetal collages en een portretstudie die dienden als voorstadia voor een portretopdracht waarvan het eindwerkstuk hier helaas ontbreekt.
Tenslotte Ginny’s versie van de opdracht ‘Mijn ID’, de vormgeving voor een uniek eigen identiteitsbewijs. Wat andere leerlingen van deze opdracht maakten zie je hier.
Zoals hierboven beloofd: de soapaflevering van Ginny’s klas en de poster die collega Michiel gemaakt heeft voor de premiere van alle afleveringen voor het goede doel op ‘Derde Wereld dag’ destijds. Alle soapafleveringen vind je hier.