Op dit blog heb ik het al eens gehad over de uitgebreide hoeveelheid voorstudies en verkenningen die oud-leerling Babette de Waele maakte voordat zij uiteindelijk toekwam aan het eindwerkstuk. Dat zo’n diepgaand beeldend onderzoek ook het uiteindelijk resultaat positief beïnvloedt is vanzelfsprekend en dan ook te zien in onderstaande serie werk.
Zoals hier te zien is, is in het verloop van de tijd het thema stilleven vanuit verschillende invalshoeken aan de orde gekomen. Altijd was het waarneembare en het duidelijk na te tekenen stilleven het uitgangspunt, maar altijd volgde dan een stap waarbij stilering, abstrahering, of een meer kubistische benadering van het stilleven een vervolgopdracht vormden. Babette en haar collega’s moesten thuis een stilleven-opstelling maken met objecten die op een of andere wijze te maken hadden met wat zij in hun vrije tijd graag deden.
In het geval van Babette zien we in de thuisstudies naar de natuur een aantal zaken opduiken: stillevens met spullen uit haar kamer,zaken die met hobbies als fotografie en paard rijden te maken hebben, maar waar zij uiteindelijk voor kiest: haar liefde voor zee zon en strand, geïllustreerd door stillevens van strandspulletjes, schelpen en zeesterren. Misschien was dat al een voorteken van wat zij later zou worden: tekendocent op Curaçao.
Uit deze schetsen werd dan een favoriet werkstuk gekozen wat tot een gestileerd, dan wel geabstraheerd werkstuk moest leiden waarbij de nadruk op het tweedimensionale moest vallen. Het stilleven van haar keuze heeft Babette een aantal keren gekopieerd op het fotokopie apparaat, en vervolgens deze kopieën versneden, ingekleurd of anderszins aangepakt.
D.m.v. verschillende vorm- en compositiestudies komt zij dan uiteindelijk tot een, mijns inziens, prachtig eindresultaat wat hieronder in het groot te zien is.