Meer dan twintig jaar geleden zetten wij op de KSE met onze leerlingen de eerste aarzelende stappen op het gebied van het ontwikkelen van websites. Internet stond nog in de kinderschoenen. Met een telefoonmodem ging je het world wide web op, en vervolgens kon je je daar vergapen aan allerlei websites.
In die jaren werd er wereldwijd een wedstrijd in het bouwen van websites georganiseerd: ThinkQuest. De eerste keer dat we aan deze prestigieuze wedstrijd deelnamen was in 1997 met o.a. Power to the imagination en werd er meteen al een eervolle vermelding gescoord. In 1998 echter was het echt goed raak en wonnen we met Volcanoes Online de hoofdprijzen in de Nederlandse versie van de wedstrijd en in de internationale ThinkQuest competitie.
Helaas hebben de websites de tand des tijds niet doorstaan. Nadat ThinkQuest in 2013 haar activiteiten staakte, werden de websites opgeborgen in een database, zonder verder onderhoud, en leiden daar een kwijnend bestaan. Ook werken de sites vaak niet meer of slechts gedeeltelijk.
Om toch een idee te krijgen hoe ‘Volcanoes’ er uit zag,wijd ik in de komende tijd een aantal afleveringen van dit blog aan de verschillende aspecten van deze website en hoe het kwam dat de site zo succesvol was. Met mede-coach Hans Lefevre en de rest van het team, bestaande uit zoonlief Jeroen Jansen (Nederland), Cameron Taggart (USA) en Galvin Singh (Singapore) bekeken we eerst eens hoe het gekozen onderwerp (vulkanen) al behandeld was op internet.
Er waren voortreffelijke sites met veel beeldmateriaal en prima informatie, maar nergens was er een compleet overzicht met alle ‘ ins and outs’ dat op speelse wijze het onderwerp behandelde voor leerlingen vanaf een jaar of 10 . Gekozen werd voor een aanpak die nog niet elders online te vinden was: traditioneel getekende infographics, een vaste rondleider op de site (Galvin) die elk hoofdstuk via een cartoon introduceert, een vleugje humor met strips en cartoons, spelletjes, en natuurlijk een zo volledig mogelijk verhaal over vulkanen in het Nederlands en het Engels.
Het tekenwerk wat dit met zich mee zou brengen kreeg ondergetekende op zijn bordje. Wie wat bewaart heeft wat: gelukkig had ik nog de mappen met prints waarop ik bij de productie van de site mijn aan- en opmerkingen noteerde. Sommige prints betreffen de Engelse, andere de Nederlandse versie. Ook een aantal originele tekeningen en infographics had ik nog. Een aantal voorbeelden zijn hieronder te zien!
Volgende keer wat meer aandacht de speelse elementen binnen ‘Volcanoes Online’ zoals de spelletjes, de vulkaanstripjes en de cartoons met de onvolprezen ‘Gnomes’!