Nu de grote vakantie weer voorbij is neem ik de draad weer op van mijn blogberichten. Dit is alweer nummer 379! Zoals ik vorig schooljaar al vermeld heb: af en toe mag ik meekijken over de schouder van mijn lief kleindochtertje Britt die vorig schooljaar op de brugklas van de KSE tekenles had van meester Dave Roelands.
Inmiddels is Britt keurig over naar de tweede met een dikke acht voor tekenen op haar overgangsrapport, dus dat er hier sprake is van een trotse opa mag duidelijk zijn! Twee opdrachten die zij in de brugklas gemaakt heeft heb ik hier en hier beschreven en vandaag volgt een derde opdracht: ‘maak een illustratie bij een dierenverhaal van Toon Tellegen‘.
Deze verhalen van Tellegen zijn genomen uit zijn verzamelbundel ‘Zoveel was zeker’. In de vaak zeer korte, filosofisch getinte fantasieverhalen van Tellegen spelen dieren de hoofdrol. De vaak wat absurde verhalen waarin niet veel gebeurt, spelen zich af in een vreemde, sprookjesachtige wereld.
In deze uitgave, een pocketeditie die vooral voor volwassenen bedoeld lijkt, zijn geen illustraties opgenomen. Vandaar dat de leerlingen nu dus carte blanche krijgen. Tellegens verhalen staan op zichzelf en zijn eigenlijk met niets te vergelijken; ze zijn zowel voor kinderen als volwassenen te genieten. Hij won verscheidene ‘Griffels’, de Libris Woutertje Pieterse Prijs en de Theo Thijssenprijs voor zijn werk.
Bedoeling is dat de leerling zich zo veel mogelijk inleeft in het gekozen verhaal en hier een moment uit kiest wat zodanig de lezer zal prikkelen dat hij het verhaal zal gaan lezen en zal constateren dat de tekening het verhaal ondersteunt.
Na het maken van een potloodschets wordt die, na goedkeuring door de leerling en de docent, op de lichtbak of tegen het raam overgenomen op het definitieve tekenblad (met daarnaast een pagina tekst uit het verhaal om het net echt te laten lijken, en vervolgens verwerkt met pen en Oost-Indische inkt.
Grijstinten mogen met gewassen inkt techniek (met water verdunde inkt levert verschillende grijstinten op) met penseel worden aangebracht na afronding van de pentekening, waarbij diverse arceer technieken zichtbaar moeten zijn. Wat Britt en haar collegaatjes uit andere schooljaren er van gemaakt hebben valt hieronder ruimschoots te bewonderen!
Deze opdracht is vanaf 2009 ‘vaste prik’ in het brugklas curriculum, destijds opgezet door mijn oud-collega’s Carmen Klomp, Ellis Learbuch en Elaine Meys. Ik heb in 2011 voor de laatste brugklas die ik toen had een beetje een eigen draai aan deze illustratie opdracht, omdat zich toen een buitenkansje voordeed. Daar lees je hier meer over!