Als de nieuwe brugklassers in de eerste tekenles komen op de KSE, staat er voor ieder van hen een tekendoos klaar, gevuld met alle spullen die zij tijdens hun KSE-loopbaan nodig hebben. De docent voorziet in zijn zwierig handschrift met een dikke viltstift aan de kopse einden de doos van de de naam van de eigenaar en wijst een bergkast aan waar de desbetreffende klas de tekendoos mag wegzetten.
In de tweede klas krijgen de leerlingen van alle streams (Mavo,Havo,Vwo,Gymnasium) in de loop van het jaar de opdracht om hun tekendoos te pimpen, zodat je meteen in een oogopslag je tekendoos kunt herkennen tussen die van je klasgenoten. Uiteraard hoort bij deze opdracht een uitleg en een lesbrief die een samenvatting geeft van wat er van de leerling gevraagdgd wordt en wat suggesties en inspiratie aan de hand doet.
Zoals al eerder hier besproken heeft collega Arno Roks daar op een heel eigen wijze werk van gemaakt. Zoals hieronder te zien is ook voor deze tekendoos-pimp-opdracht. Kort en bondig treffen de leerlingen daarin in woord en beeld alles aan wat met moet weten om snel aan de slag te kunnen en deze opdracht tot een goed einde te brengen. Voor de `echte fanatiekelingen wordt nog de mogelijkheid geboden het interieur van de tekendoos ook nog mee te versieren of te voorzien van gadgets zoals lichtjes of een alarm!
Hieronder een aantal fraaie voorbeelden van de ontwerptekeningen op papier op ware grootte, die gebruikt worden om de voorstelling snel over te zetten op de afgeschuurde tekendoos en een paar mooie eindproducten die gevernist en wel, glimmend te zien waren op open dagen uit een grijs verleden en uit 2017.
Het werk uit 2017 is gemaakt in de lessen van Arno Roks.